Tadabbur Quran 30 Juzuk : Kompas Juzuk 20 oleh Ustaz Syaari Abdul Rahman

Kita dah masuk 10 malam terakhir bulan Ramadan tahun 2024!!!


Ya ampun cepatnya masa berlalu. Ya, sekarang bumi berputar lebih cepat sesaat seperti yang dikhabarkan oleh post TV Pertiwi bawah ni;

Sesungguhnya kita semua berada di akhir zaman dan tahun ni pun memang genap 100 tahun setelah kejatuhan empayar Islam Uthmaniyyah terakhir yang diterajui oleh Sultan Abdul Hamid II. Lepas tu berita terbaru, orang2 Yahudi ni sibuk nak buat ritual korban lembu merah dekat Masjidil Aqsa dan bina Temple Mount dekat area situ juga. Kita hanya perlu menunggu kemunculan Imam Mahdi dibaiah dan bermulalah nanti peperangan yang sebenar... Wallahua'lam.

 

Daripada kita duk risau dengan apa yang bakal terjadi, jom kita sibukkan diri kita kumpul pahala sebagai bekalan di Hari Akhirat esok insha Allah. Jom kita start Juzuk 20.


 

RINGKASAN NOTA JUZUK 20

disampaikan oleh

Ustaz Syaari Abdul Rahman dan Tuan Naja dari Tadabbur Centre


- Juzuk 20 mengandungi 3 surah:

  • Surah An-Naml (ayat 56-93)

  • Surah Al-Qasas (ayat 1-88)

  • Surah 'Ankabut (ayat 1-45)


- Di pertengahan surah An-Naml menyambung kisah Nabi Luth AS dengan kaumnya yang ditimpa hujan lebat sebagai azab dari Allah SWT kerana enggan beriman kepadaNya. Seterusnya Allah SWT menyuruh kita memerhatikan kejadian alam di sekeliling kita sebagai tanda kekuasaan dan kebesaranNya. Kemudian di penghujung surah, Allah SWT menceritakan kepentingan Al-Quran sebagai panduan hidup dan juga hidayah buat semua umat manusia.


- Surah Al-Qasas banyak memaparkan kisah2 Nabi Musa AS. Kita boleh lihat kisah2 Nabi Musa AS banyak bertebaran diceritakan dalam surah2 yang lain juga dan mengapa ini terjadi? Ini kerana, Allah SWT menurunkan kisah2 Nabi Musa AS pada surah2 tertentu sesuai dengan situasi yang dihadapi oleh Nabi Muhammad SAW pada ketika itu. Surah Al-Qasas diturunkan semasa Nabi Muhammad SAW dihalau keluar dari Mekah. 

Di awalan surah Al-Qasas ini menceritakan kisah Nabi Musa AS ketika Baginda masih bayi yang dihanyutkan di atas Sungai Nil oleh ibunya. Pada ketika itu, Firaun mendapat petanda dari ahli2 sihirnya bahawa akan ada seorang lelaki dari Bani Israel bakal membunuhnya. Jadi, Firaun bertindak mengarahkan pengawal2nya untuk membunuh semua bayi2 lelaki dari Bani Israel. Bagi menyelamatkan Nabi Musa AS yang masih bayi, ibu Baginda terpaksa melepaskan Nabi Musa AS di sungai sekalipun ibunya tidak rela.

Setelah Nabi Musa AS dihanyutkan, Baginda diselamatkan oleh 'Asiyah, isteri Firaun. Lalu Nabi Musa AS diambil menjadi anak angkat Firaun dan dibesarkan dalam istana. Baginda mendapat pendidikan yang baik, mempelajari bahasa Qibti dan mengenali Firaun dengan lebih dekat.

Kisah ini menjadi inspirasi bagi Nabi Muhammad SAW kerana apabila Nabi Musa AS dibawa keluar dari kaumnya, Bani Israel ketika bayi bagi menyelamatkan dirinya, Nabi Muhammad SAW juga dihalau keluar dari Mekah bagi menyelamatkan diri Baginda yang ketika itu menerima ancaman hebat dari orang2 kafir Quraisy. Setelah beberapa tahun berlalu, akhirnya Allah SWT memberikan kekuatan buat kedua2 Nabi ini untuk kembali melawan pihak musuh dalam keadaan penuh persediaan dari segi mental dan fizikal.

 

- Terdapat persamaan peristiwa dalam ayat 20 surah Al-Qasas dan ayat 20 surah Yasin yang mana Allah SWT menghadirkan seorang lelaki untuk membantu Nabi Musa AS (surah Al-Qasas) dan 3 orang Rasul (surah Yasin) bagi tujuan mengikut keadaan masing2:

Ayat 20 surah Al-Qasas

 

Ayat 20 surah Yasin

 

Betapa uniknya Allah SWT menyusun ayat2 Al-Quran dan membuatkan kita lebih banyak berfikir dan kagum dengan ketelitian ayat2 Al-Quran ini.

 

-  Surah Al-'Ankabut bermaksud labah2 betina. Terdapat banyak kisah2 Nabi dalam surah ini seperti kisah Nabi Nuh AS, Nabi Ibrahim AS, Nabi Luth AS dan Nabi Musa AS. Namun cerita tentang 'Ankabut disebut pada ayat 41 surah ini:

 

Allah SWT ingin menunjukkan perumpamaan bagi orang2 yang menyembah berhala ini seolah2 meminta perlindungan kepada berhala mereka yang ternyata sangat2 lemah selemah sarang labah2. Ayat 41 ini datang selepas kisah 4 orang Nabi2 yang disebutkan tadi. Ini menunjukkan bahawa betapa Allah SWT itu Maha Berkuasa menurunkan azab bagi kaum2 yang ingkar untuk beriman dan menyelamatkan sesiapa saja yang beriman kepadaNya. Tidak seperti berhala yang langsung tak ada fungsi apetah lagi kekuatan dalam memberi perlindungan buat penyembah2nya.


Alhamdulillah sekali lagi mommy eez berjaya menyiapkan nota ringkasan untuk Juzuk 20 pula. Apa yang disampaikan di sini sekali lagi mommy eez tekankan hanya mungkin 1-3% saja isi tafsir berdasarkan apa yang dibincangkan oleh para ilmuwan dari Tadabbur Centre. Selebihnya haruslah kita membuat lebih banyak bacaan dari buku2 mahupun menghadiri kelas tadabbur insha Allah.


Jumpa lagi dalam next post insha Allah.


Lavvv,

Mommy EEZ

No comments:

Post a Comment

Popular Posts