Tadabbur Quran 30 Juzuk : Kompas Juzuk 7 oleh Ustaz Afifi Akram

Pending lama betul nak sambung nota Tadabbur Quran 30 Juzuk ni 😂 Makan bertahun2. Takpelah yang penting semangat tu masih belum hilang selagi badan dikandung hayat gittew!

 

Hokey, jom kita terus saja ke nota Juzuk 7 dan sebelum itu harapnya dapatlah para pembaca semua menitipkan sedikit doa dan bacaan surah Al-Fatihah buat arwah kakak dan ayah mommy eez yang telah 4 tahun meninggalkan kami sekeluarga di sini. Semoga mereka semua sentiasa dilindungi dan diberkati Allah SWT selalu. Aaameeen.

 

RINGKASAN JUZUK 7

disampaikan oleh

Ustaz Akram Afifi dari Tadabbur Centre


 - Permulaan ringkasan Juzuk 7 ini dimulai dengan pembukaan hadith dari Abu Hurairah RA, bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda, 

 

"Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan, keinsafan dan kesyukuran, maka Allah SWT akan ampunkan dosa2nya yang telah lalu". (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

 

Ada sebahagian riwayat lain mengatakan bahawa Allah SWT juga akan mengampunkan dosa2 yang akan datang bagi orang2 yang berpuasa di bulan Ramadan.

 

- Sebahagian tanda bukti kita menjadi orang yang bertaqwa kepada Allah SWT ialah dengan membaca Al-Quran. 

 

- Di dalam Juzuk 7 ini, mengandungi sebahagian Surah Al-Maidah (ayat 83-120) dan Surah Al-An'am (ayat 1-10). Surah Al-An'am menekankan isu akidah dan keimanan serta merupakan ayat2 Makkiyah. Ia juga menceritakan tentang akidah orang2 kafir yang menyekutukan Allah SWT.


- Surah Al-An'am yang bermaksud binatang ternakan ini diturunkan kerana orang2 kafir membahagikan hasil ternakan dan tumbuhan mereka untuk Allah SWT dan juga berhala2 mereka. Ini dicatatkan di dalam ayat 136, surah Al-An'am.


- Surah Al-An'am ini diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW sekaligus pada 1 malam bersama2 dengan 70,000 para Malaikat.


- Isi kandungan Surah Al-An'am ada menceritakan bagaimana Allah SWT memberikan motivasi kepada Nabi Muhammad SAW supaya kekal meneruskan kerja2 dakwah kepada orang2 Quraisy Jahiliyyah di Mekah sekalipun diseksa, dipulau, dihina dan pelbagai cercaan yang Nabi Muhammad terima ketika itu. 


- Apabila diperhatikan pada ayat 74-79 surah Al-An'am, Allah SWT menceritakan di dalam ayat2 itu bagaimana Nabi Ibrahim AS mencari2 Tuhan yang selayaknya disembah. Ayah Nabi Ibrahim AS sendiri ialah pembuat berhala dan Nabi Ibrahim mempersoalkan kelakuan ayahnya dan kaumnya yang sesat.




 

Kita akan dapat memahami bagaimana Nabi Ibrahim AS memerhati objek2 di langit dan menyimpulkan bahawa semua ciptaan Allah SWT di langit dan di bumi ini wujud hanyalah dengan kuasa Allah SWT. Lalu, Nabi Ibrahim AS memberitahu kaumnya bahawa berhala2 yang mereka sembah itu bukanlah tuhan yang sebenar dan Tuhan yang sebenar yang selayaknya disembah ialah Allah SWT.

 

- Maka, Surah Al-An'am ini diturunkan bagi memperbetulkan akidah orang2 kafir yang tidak percaya kepada Allah SWT. Ini juga bagi membuka mata hati mereka untuk memerhatikan alam ini supaya dapat merasakan kekuasaan Allah SWT yang menguruskan alam ini.


Berakhirlah nota ringkasan Juzuk 7 yang telah diterangkan di dalam video di atas. Semoga bermanfaat buat semua. Mana2 info yang kurang tepat, haraplah diperbetulkan. Kita sama2 belajar insha Allah.


Lavvv,

Mommy EEZ

www.kiddieoasis.com.my

No comments:

Post a Comment

Popular Posts