Tadabbur Quran 30 Juzuk : Kompas Juzuk 15 oleh Ustaz Affuan

Anak2 mommy eez ni bila dah sampai hari Ahad, masing2 dah mula monyok sebab esoknya kena pergi sekolah. Dah cuti punyalah lama sebab kakak Raihan sakit dan adik pun join cuti sekali masih tak cukup. Well, what to do kanak2 ribena... Life must go on. Mencari ilmu itu sebahagian dari ibadah. Tanpa ilmu, kita sesat. Tanpa ilmu kita tak mungkin boleh survive untuk hidup di dunia dan di akhirat. Carilah ilmu sehingga ke nafas terakhir...


Hokey, mommy eez kena stop membebel dan teruskan dengan ringkasan nota Juzuk 15. Bismillahirrahmanirrahim...


RINGKASAN NOTA JUZUK 15

disampaikan oleh

Ustaz Affuan dari Tadabbur Centre


- Juzuk 15 ini mengandungi 2 surah iaitu surah Al-Isra' (ayat 1-111) dan surah Al-Kahfi (ayat 1-74).


- Surah Al-Isra' diberi nama bersempena ayat 1 surah ini yang merujuk kepada perkataan Asra'.

 

- Surah Al-Isra' terdiri daripada ayat2 Makkiyah yang diturunkan sebelum hijrah Nabi Muhammad SAW ke Madinah. Dalam surah ini menceritakan peristiwa Isra' dan Mi'raj yang dilalui oleh Nabi Muhammad SAW sebagai hadiah dari Allah SWT atas ujian2 hebat yang dilalui oleh Baginda ketika berdakwah serta kehilangan insan2 tersayang iaitu isterinya, Siti Khadijah dan bapa saudaranya Abu Talib.


- Menurut Ibn Jarir Al-Tabari dalam tafsir Jami' al-Bayan 'an Ta'wil ay Al-Quran, sesungguhnya kandungan ayat dalam surah Al-Isra' ini adalah gambaran secara keseluruhan isi kandungan yang terdapat di dalam kitab Taurat. 


- Perkaitan di antara surah surah An-Nahl dan surah Al-Isra' adalah:

  • Dalam surah An-Nahl, Allah SWT menyuruh Nabi Muhammad SAW bersabar atas segala dugaan yang dihadapinya manakala dalam surah Al-Isra', Allah SWT memberikan hadiah buat Nabi Muhammad SAW dengan mengangkat Baginda ke Sidratul Muntaha untuk berjumpa dengan Allah SWT dalam peristiwa Isra' dan Mi'raj.
 
  • Allah SWT menceritakan bahawa manusia telah dikurniakan pelbagai nikmat yang melimpah-ruah dalam kedua2 surah An-Nahl dan surah Al-Isra'.
 
  • Dalam surah An-Nahl diutarakan bagaimana manusia menggunakan segala nikmat yang Allah SWT kurniakan kepada mereka manakala dalam surah Al-Isra' diterangkan lebih terperinci bagaimana manusia menggunakan nikmat2 itu untuk menjalani kehidupan dari segi sosial, urusan bermuamalat, soal hukum-hakam e.g. zina, talak, berjual beli dan lain2.

 

-  Ada 4 perkara penting yang dibincangkan di dalam surah Al-Isra':

  • Memperkukuhkan akidah orang Islam pada ayat pertama surah ini.
  • Membicarakan kepercayaan kepada nabi dan ianya merupakan salah satu Rukun Iman yang wajib diyakini. 
  • Menjawab sangkaan2 yang tidak baik terhadap agama Islam.
  • Membincangkan tentang cara hidup orang Islam mengikut syariat yang Allah SWT dah tetapkan.

 

- Ayat 2 dan 3 dalam surah Al-Isra' menceritakan kisah Nabi Musa AS dikurniakan kitab Taurat oleh Allah SWT. Ayat2 ini diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW selepas berlakunya peristiwa Isra' dan Mi'raj (ayat 1). Ayat2 ini merupakan bukti kebenaran menunjukkan bahawa Nabi Muhammad SAW benar2 melalui peristiwa Isra' dan Mi'raj itu dan diceritakan kepada sahabat2 Nabi dan orang2 kafir Quraisy.

 

- Dalam peristiwa Isra', Nabi Muhammad SAW menuju ke Masjidil Al-Aqsa di Palestin dari Masjidil Haram menaiki Buraq. Kemudian ketika peristiwa Mi'raj, Nabi Muhammad SAW diangkat ke Sidratul Muntaha untuk berjumpa dengan Allah SWT dari Masjidil Al-Aqsa. 


Nabi Muhammad SAW melalui 7 lapisan langit dan bertemu dengan para Nabi seperti yang digambarkan di atas. Namun, Nabi Muhammad SAW paling kerap berjumpa dengan Nabi Musa AS sebanyak 10 kali semasa peristiwa Mi'raj. Ini menunjukkan tanda significant yang perlu kita fikir mengapa Nabi Muhammad SAW lebih banyak berjumpa dengan Nabi Musa AS dan kisah mereka berdua juga banyak ditekankan dalam surah Al-Isra' ini. Ada pendapat mengatakan, ujian2 yang dihadapi oleh Nabi Musa AS lebih kurang sama dengan apa yang dilalui oleh Nabi Muhammad SAW.

 

- Pada ayat 4-8 surah Al-Isra', mengisahkan sikap Bani Israel yang banyak mendapat nikmat dari Allah SWT tetapi akhirnya mereka sombong dan kufur kepada Allah SWT. Mereka degil dan enggan beriman kepada Allah SWT.

 

- Seterusnya pada ayat 9-11 surah Al-Isra', memaparkan tujuan dan fungsi Al-Quran.

 

- Manakala pada ayat 18-21 surah Al-Isra' menceritakan balasan orang2 yang hanya memikirkan tentang hal2 dunia semata2 tanpa memikirkan hal2 akhirat.

 

-  Pada ayat 22-30 surah Al-Isra' membicarakan tentang hubungan dengan Allah SWT, hubungan sesama manusia seperti hubungan dengan ibu bapa, kaum kerabat, orang miskin dan orang yang bermusafir.

 

- Kita dapat melihat betapa Allah SWT itu Maha Halus (Al-Lathif) dalam kalimah2nya seperti pada ayat 23 surah Al-Isra'. Pada ayat ini, Allah SWT memerintahkan supaya kita melayani ibu bapa kita dengan perasaan rendah diri dan kasih sayang. Umpama seperti seekor burung yang merendahkan sayapnya demi memberi perlindungan kepada anak2nya serta menggesel2kan sayapnya pada badan anak2nya sebagai tanda kasih sayang. Dua elemen penting yang Allah SWT ingin tekankan di sini ialah kita wajiblah memberi perlindungan dan kasih sayang kepada ibu bapa kita.

 

- Pada ayat 31-39 surah Al-Isra', Allah SWT menjelaskan tentang sistem undang2 kehidupan manusia yang tersusun seperti:

  • Jangan membunuh anak2 kamu kerana takutkan kemiskinan
  • Jangan dekati zina
  • Jangan membunuh diri
  • Jangan menyalah gunakan harta anak yatim
  • Jangan menetapkan sesuatu perkara tanpa kamu ada ilmu pengetahuan ke atasnya
  • Jangan berjalan di atas muka bumi Allah SWT dengan sifat sombong
  • Jangan sesekali syirik kepada Allah SWT

- Kisah mengenai Nabi Adam AS, para Malaikat dan Iblis ada juga disebut di dalam surah Al-Isra'. 

 

- Selain itu, cerita perihal solat difardukan (semasa peristiwa Mi'raj) dan solat merupakan perkara pertama yang akan dihisab pada Hari Kiamat ada juga dinyatakan dalam surah Al-Isra'.


- Terdapat 9 mukjizat yang diberikan Allah SWT kepada Nabi Musa AS:

  • Dilindungi Allah SWT ketika hanyut di dalam peti semasa Nabi Musa AS masih bayi.
  • Menyembuhkan penyakit belang yang dihidapi oleh puteri Firaun. Dari situlah Nabi Musa AS diambil menjadi anak angkat Firaun.
  • Berbicara terus dengan Allah SWT tanpa pengantara (ayat 30, surah 
  • Al-Qasas)
  • Mendapat tongkat ajaib dari syurga
  • Tangan yang memancarkan cahaya (ayat 22-23 surah Taha)
  • Tongkat Nabi Musa AS mampu menelan sihir dengan bertukar menjadi ular
  • Tongkat Nabi Musa AS membelah Laut Merah
  • Menghukum Firaun dengan hujan lebat dan wabak penyakit (ayat 133, surah Al-Qasas)
  • Memusnahkan harta milik Firaun menjadi batu (ayat 88, surah Yunus)


- Surah Al-Kahfi bermula dengan tahmid manakala surah Al-Isra' bermula dengan tasbih.


- Surah Al-Kahfi terdiri daripada ayat2 Makkiyah dan menceritakan tentang kisah Ashabul Kahfi (penghuni gua) iaitu pemuda2 yang lari dari negerinya disebabkan raja yang zalim kerana ingin menjaga keimanan mereka terhadap Allah SWT. Pemuda2 ini melarikan diri ke dalam gua dan ditidurkan oleh Allah SWT selama 309 tahun. 


- Pada ayat 32-44 surah Al-Kahfi mengisahkan 2 pemilik kebun yang diuji dengan harta kekayaan di mana salah seorang pemilik kebun itu dikurniakan kebun yang subur tetapi tidak bersyukur kepada Allah SWT malah angkuh dengan harta yang ada.


- Selain itu, terdapat kisah Nabi Musa AS bertemu dengan Nabi Khidir AS di titik pertemuan antara dua laut. Nabi Musa AS diuji dengan peristiwa2 yang dilaluinya bersama Nabi Khidir AS dan ianya mengajarkan Nabi Musa AS erti kesabaran.


- Sebagai penutup, Ustaz Affuan berpesan supaya apabila kita membaca Al-Quran, bukanlah setakat membacanya saja tetapi perlu mendalami maksud ayat2 Al-Quran seperti mentadabbur, memahami asbabun nuzul (sebab2 turunnya ayat) dan sebagainya. Ini kerana Nabi Muhammad SAW ada bersabda, "mereka yang mahir dalam mengaji, mentafsir dan mentadabbur Al-Quran, mereka akan dikumpulkan bersama2 dengan para Nabi di Hari Akhirat kelak" (Hadith Riwayat Al-Bukhari). 

Bagi mereka yang tidak lancar membaca Al-Quran, terdapat 2 ganjaran pahala yang menanti mereka; pahala berusaha untuk melancarkan bacaan dan pahala membaca Al-Quran itu sendiri (Hadith Riwayat Al-Bukhari).


Alhamdulillah tamat sudah nota ringkasan Juzuk 15 ni. Semoga kita sentiasa direzekikan oleh Allah SWT untuk membaca dan faham Al-Quran setiap masa tak kira di mana saja kita berada insha Allah.


Lavvv,

Mommy EEZ

www.kiddieoasis.com.my

No comments:

Post a Comment

Popular Posts