Tadabbur Quran 30 Juzuk : Kompas Juzuk 8 oleh Ustaz Syahmi Syazeril

Assalamualaikum semua. 

 

Hari ni dah masuk 2 Ramadan, harapnya semangat masih kental untuk meneruskan menulis nota dan sebarkan sebanyak mana info2 tentang Al-Quran. Apa yang mommy eez tulis di sini mungkin dalam 3-5% je kandungan keterangan yang ada dalam Al-Quran. Selebihnya banyak lagi yang mommy eez tak tahu dan masih lagi kena belajar. Kalau korang ada apa2 maklumat tambahan, boleh lah kongsi juga di ruangan komen hokey.


Jom, kita mulakan dengan membaca Ummul Kitab (surah Al-Fatihah) bukan saja untuk diri kita sendiri, malah untuk semua orang yang kita sayang sama ada yang masih hidup ataupun yang telah pergi meninggalkan kita.


Al-Fatihah


RINGKASAN JUZUK 8

disampaikan oleh

Ustaz Syahmi Syazeril dari Tadabbur Centre


- Juzuk 8 ini mengandungi 2 surah iaitu Surah Al-An'am (ayat 111-165) dan Surah Al-A'raf (ayat 1-87)


- Dalam surah Al-An'am, Allah SWT memberikan amaran kepada orang kafir Quraisy yang terus-menerus menyerang Nabi Muhammad SAW atas dakwah Baginda. Allah SWT mahu orang2 kafir ini berhenti dari menidakkan kebenaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW iaitu Al-Quran. Justeru, Allah SWT menguatkan semangat Nabi Muhammad SAW dengan memberikan motivasi melalui wahyu supaya Baginda tidak takut untuk meneruskan usaha dakwah sekalipun tentangan hebat yang bertali arus diterima dari orang kafir Quraisy.


- Terdapat kalimah 'Qulhuwa' disebut berulang2 di dalam surah Al-An'am yang bermaksud 'Katakanlah dia (wahai Muhammad)' . Perkataan ini menunjukkan transisi perjalanan dakwah Nabi Muhammad SAW dari fasa defensive (bertahan) kepada fasa offensive (menyerang).


- Surah Al-A'raf ini dinamakan berdasarkan pada ayat 46-47, iaitu di mana Allah SWT menceritakan terdapat sebilangan orang lelaki berada di tengah2 antara syurga dan neraka. Apabila mereka melihat syurga, mereka memberikan salam, 'Salamuna'laikum'. Apabila mereka melihat neraka, mereka berdoa supaya janganlah mereka bersama2 dengan orang2 yang zalim. Mereka berada di dalam keadaan dilema kerana tidak tahu nak menghala ke arah yang mana satu. Lalu, Allah SWT meminta para lelaki terbabit untuk membuat keputusan dengan cepat kerana hasutan2 syaitan/iblis takkan berhenti untuk mereka lebih memilih neraka berbanding syurga.


- Dalam 10 ayat terawal surah Al-A'raf ini mengingatkan kita supaya sentiasa beriman kepada wahyu dan Rasul. Dalam masa yang sama, kita perlu kenang kembali apa yang telah terjadi kepada kaum2 terdahulu yang Allah SWT telah timpakan azab kepada mereka sebagai pengajaran buat kita semua. Hanya mereka yang benar2 menggunakan akal saja yang sedar akan realiti kebenaran ini.


- Pada ayat2 seterusnya di dalam surah Al-Araf, Allah SWT memaparkan kisah bagaimana Iblis laknatullah bersungguh2 menyesatkan Nabi Adam AS dan Hawa. Allah SWT ingin menunjukkan bukti kepada kita supaya kita sedar bahawa Iblis/syaitan ini adalah musuh yang nyata bagi kita semua.


- Allah SWT juga ada menceritakan tentang pertembungan orang2 yang patuh kepada Allah SWT dengan orang2 yang mengingkariNya sehingga pergelutan ini berlanjutan sehingga Hari Kiamat pada ayat 25-53 surah Al-A'raf. Cerita ini dipaparkan melalui kerenah orang2 kafir Quraisy yang sentiasa menolak wahyu Allah SWT.


- Wahyu Allah SWT ini umpama air yang menghidupkan tanah yang tandus seperti yang dinyatakan dalam ayat 57 surah Al-A'raf.

 


Ibarat hati kita ini tandus dari cahaya, jadi wahyu ini datang bagi menghidupkan/menyuburkan hati dan diberikan cahaya ketenangan untuk kehidupan kita. Begitulah bagaimana Allah SWT mengangkat darjat wahyu/Al-Quran ini sangat tinggi dan penting dalam hidup kita.


- Allah SWT juga ada menceritakan kemusnahan orang2 terdahulu seperti kehancuran kaum Nabi Nuh AS di dalam juzuk 8 ini.


- Maka, kesimpulan perkaitan antara surah Al-An'am dengan surah Al'Araf ialah mengenai kepentingan beriman kepada wahyu Allah SWT. Janganlah sesekali kita menolak Al-Quran dalam hidup kita. Bila kita berpegang pada Al-Quran, pasti kita berada dalam jalan yang lurus seperti di dalam surah Al-An'am. Barangsiapa yang menolak Al-Quran, tidaklah mereka mengambil pelajaran daripada orang2 yang terdahulu yang ditimpa azab siksa dari Allah SWT seperti di dalam surah Al-A'raf.


- Terdapat petikan dari Doa Iftitah yang kita baca dalam solat diambil dari ayat 162-164 surah Al-An'am:


Inilah janji kita kepada Allah SWT yang telah dibuat sebelum kita wujud di dunia ini lagi dan wajiblah kita mentaatinya.


Alhamdulillah tamat sudah ringkasan nota Juzuk 8. Jumpa dalam nota yang seterusnya pula di post yang akan datang insha Allah~~~


Lavvv,

Mommy EEZ

www.kiddieoasis.com.my

No comments:

Post a Comment

Popular Posts