Tadabbur Quran 30 Juzuk : Kompas Juzuk 18 oleh Dr. Azrul Azlan

Salam Nuzul Al-Quran! Mommy eez pun macam pelik juga Hari Nuzul Quran dijadikan sebagai public holiday di Malaysia (hanya untuk beberapa negeri) melainkan dengan niat 1 hari ni interaksi kita dengan Al-Quran adalah lebih dekat/lama berbanding biasa. Kebanyakan orang akan menggunakan cuti ni untuk settle hal2 berkaitan persiapan raya termasuk yang tengah menulis blog ni 😂


Takpe lah kita bukan manusia sempurna, jadi bagi mengelakkan rasa bersalah mommy eez tetap meneruskan nota tadabbur Quran ni untuk Juzuk 18. Ayuhhhh jom kita mula~~~


RINGKASAN NOTA JUZUK 18

disampaikan oleh

Dr. Azrul Azlan dari Tadabbur Centre


- Juzuk 18 mengandungi 3 surah:

  • Surah Al-Mukminun (ayat 1-118)

  • Surah An-Nur (ayat 1-64)

  • Surah Al-Furqan (ayat 1-20)


- Surah Al-Mukminun membawa maksud orang2 yang beriman. Maka tema surah ini adalah tentang sifat2 orang2 beriman serta ganjaran yang bakal mereka dapat atas amal soleh mereka. 

Allah SWT menyifatkan orang2 beriman ini sebagai orang2 yang berjaya (Falah) di dunia dan di akhirat dan Allah SWT tidak menggunakan perkataan Najah kerana ianya bermaksud berjaya hanya di dunia saja.


- Pada permulaan surah Al-Mukminun, Allah SWT memberitahu kita bahawa orang2 yang berjaya adalah di kalangan orang2 beriman manakala di penghujung surah ini, Allah SWT menunjukkan sifat bertentangan bagi orang beriman iaitu sifat orang2 kafir.

 

-  Allah SWT membahagikan manusia mengikut kategori seperti yang disebut dalam surah2 yang terdapat dalam Al-Quran:

  • Surah Al-Mukminun - orang2 beriman

  • Surah Al-Kafirun - orang2 kafir

  • Surah Al-Munafikun - orang2 munafik (kategori tengah2 di antara orang beriman dan orang kafir kerana orang2 munafik ini mengaku beriman padahal yang sebenarnya mereka kufur kepada Allah SWT di belakang orang2 beriman)

Kita perlu selalu bermuhasabah diri kita apabila membaca ayat2 dari surah ini bagi mengingatkan diri kita supaya kita tidak menyalah gunakan nikmat yang Allah SWT kurniakan dan tidak berlaku istidraj. Istidraj berlaku apabila kita berterusan membuat maksiat/dosa tetapi Allah SWT terus mengganjari kita dengan nikmat yang melimpah ruah. Ia sebenarnya suatu bentuk tipu daya Allah SWT untuk orang2 yang berdosa untuk terus kekal berdosa. 

Semoga kita semua digolongkan di kalangan orang2 yang beriman dan berjaya di dunia dan di akhirat insha Allah.


- Allah SWT menjelaskan dalam surah Al-Mukminun bagaimana kita nak mengenali hati kita sama ada baik atau tidak dan adakah kita ikhlas dalam melakukan ibadah kepadaNya. Hati yang baik adalah hati yang berasa gementar setiap kali diperdengarkan ayat2 Al-Quran dan ingin terus melakukan perkara2 kebaikan serta meninggalkan segala larangan Allah SWT. 

 

- Surah An-Nur membawa maksud cahaya Ilahi atau dengan kata sebenar ianya adalah wahyu dari Allah SWT melalui Al-Quran dan Sunnah Nabi.

 

- Surah An-Nur banyak membincangkan tentang nilai hidup dari segi pergaulan dan akhlak. Surah ini membawakan kisah Saidatina Aisyah yang dituduh berlaku curang dan turunlah ayat2 dari surah An-Nur ini bagi mematahkan tuduhan tersebut.

 

- Bagi melindungi dan memperbaiki masyarakat, Allah SWT menekankan beberapa peringatan dalam surah An-Nur:

  • Pada ayat 19, Allah SWT memberi peringatan kepada kita supaya menjauhi daripada melemparkan pelbagai tuduhan buruk di kalangan orang2 beriman. Nescaya Allah SWT akan sediakan azab yang sangat pedih bagi sesiapa yang melakukan perkara buruk itu. Jika berlaku pertuduhan tersebut, perkara yang perlu dilakukan ialah:
    • Perlu bersangka baik terhadap orang yang dituduh
    • Jangan mudah menghakimi sesuatu perkara tanpa mengetahui hal yang sebenar
    • Dapatkan bukti kebenaran sebelum mempercayai berita buruk yang tersebar
    • Jangan tergesa2 untuk membincangkan perkara buruk itu di khalayak ramai selagi tidak mendapat kesahihan berita itu
  • Pada ayat 21, Allah SWT memberikan peringatan sekali lagi untuk tidak mengikuti jejak langkah syaitan kerana syaitan tidak pernah jemu menyuruh pengikutnya melakukan perbuatan keji dan mungkar.

  • Dalam usaha membina masyarakat yang beriman, masyarakat perlu mengimarahkan masjid dengan melakukan solat berjemaah bersama2. 

  • Allah SWT mengingatkan untuk menjaga kemaluan kita dari perkara2 yang tidak sepatutnya dilakukan iaitu dengan menjaga pandangan, pendengaran, percakapan, perbuatan (dengan tangan) dan yang paling penting adalah hati. Dari hati ini mampu untuk menjelmakan iman dalam kehidupan dan memberi tafsiran apabila melihat alam ini serta mencari cara berinteraksi sesama manusia.

 

- Surah Al-Furqan membawa maksud penjelasan tentang perkara hak dan batil. Surah ini bermula dengan kisah orang2 musyrikin dan diakhiri dengan kisah orang2 yang bertaqwa. 


- Tema surah ini adalah Al-Quran menjadi pemisah antara perkara hak dan batil. Sesiapa yang menginginkan kebaikan, berbaliklah kepada Al-Quran. Sesiapa yang mahukan penjelasan atas sesuatu fakta, berbaliklah kepada Al-Quran. Sesiapa yang mahu memberikan peringatan dan berdakwah haruslah merujuk kepada Al-Quran. Oleh itu, Al-Quran merupakan sumber segala rujukan (termasuk perundangan) kerana Al-Quran ialah kitabul hidayah (kitab yang memberi petunjuk) dan menjadi panduan hidup manusia. 

 

Tamat sudah ringkasan nota Juzuk 18 ini. Semoga bermanfaat buat para pembaca semua insha Allah.

 

Lavvv,

Mommy EEZ 

No comments:

Post a Comment

Popular Posts