Tadabbur Quran 30 Juzuk : Kompas Juzuk 11 oleh Ustaz Hafizul Faiz

Mommy eez sedang melalui hari2 yang agak mencabar beberapa hari ni. Tulis post ni pun dari dalam wad hospital, menemani kakak Raihan yang dimasukkan ke wad malam tadi disebabkan demam panas yang tinggi. Lepas ambil darah semalam, doktor sahkan Raihan kena Influenza A.

 

Ini dah kali ke-2 dia kena Influenza A. Pertama kali semasa umur Raihan 5 tahun dan mommy eez masa tu tengah sarat mengandung adik Wafa. Masa tu, boleh dikatakan Influenza A ni sangat merbahaya dan boleh membawa maut. Sekarang ni, dah dikira macam demam panas dan selsema biasa saja. Tapi Raihan tak ada selsema pun hanya batuk sikit dan sakit tekak. Agak sengsara juga lah bila terkena Influenza A ni sebab suhu badan masih lagi tinggi walaupun dah makan ubat panadol. Buat hilang selera makan dan badan jadi sangat2 letih. Petang semalam Raihan dah mula muntah2 dan tak boleh nak makan langsung. Akhirnya, kitorang pun surrender dan terus bawa dia ke hospital.


Semoga para pembaca dapat mendoakan kesembuhan anak mommy eez, Wan Nur Raihan dan dapat kembali berpuasa dan kembali ke sekolah seperti biasa. Aaameeen.

 

Sorry, intro panjang plak kali ni. Walaupun dalam fikiran serabut dan hati tak berapa tenang sekalipun, mommy eez tetap akan teruskan nota tadabbur Al-Quran untuk Juzuk 11 ni insha Allah. Jika ada kesilapan, harap dapat tegur ya.


RINGKASAN JUZUK 11

disampaikan oleh

Ustaz Hafizul Faiz dari Tadabbur Centre


 

- sedikit ulangkaji dari surah2 sebelum ini; dipetik dari ayat 180, surah Al-Baqarah ada menerangkan tentang objektif berpuasa. Terdapat hadith yang mengatakan bulan Ramadan adalah bulan melatih kesabaran. Maka, kita harus jadikan bulan puasa ni sebagai bulan penuh ibadah dengan:

  • berdialog dengan Allah SWT di malam hari dan menilai dosa2 yang telah lalu
  • lebih fokus kepada kualiti ibadah berbanding kuantiti
  • mengisi rohani (spiritual) kita dengan mentadabbur Al-Quran
  • elakkan diri dari bercakap perkara2 yang membawa kepada fitnah dan lagha (yang melekakan)
  • mencari jalan untuk bertaubat kepada Allah SWT dengan hati yang jujur dan ikhlas  

 

Pada bulan ini juga, selalunya berlaku fasa pertama untuk kita merubah diri menjadi yang lebih baik. Kita haruslah istiqamah (consistent) dalam taubat yang kita buat dan meletakkan diri kita di kalangan kawan2 yang positif dan disiplin. Pada awalnya mungkin taubat yang kita lakukan belum terkesan di hati. Namun, jika dilakukan berterusan, Allah SWT akan menerima ibadah taubat kita insha Allah.

 

- Juzuk 11 ini mengandungi 3 surah iaitu:

  • Surah At-Taubah (ayat 94-129)
  • Surah Yunus (ayat 1-109)
  • Surah Hud (ayat 1-5)

 

- Pada juzuk 11 ini, ada diutarakan konsep bertaubat dalam Islam yang dipaparkan di pengakhiran surah At-Taubah. Taubat dalam Islam sangat mudah berbanding dengan agama lain. Contoh seperti dalam agama Kristian mahupun Yahudi, mereka memerlukan paderi/rabi untuk bertaubat. Maksudnya di sini, mereka memerlukan orang tengah untuk melakukan taubat. 

Agama Islam menekankan kita untuk meminta taubat secara terus (tanpa pengantara) kepada Allah SWT. Kita hanya perlu melakukan solat taubat, berdoa/mengadu bersungguh2 serta menyerah diri sepenuhnya kepada Allah SWT.

 

- Hadith Riwayat Al-Bukhari ada menceritakan bahawa ada seorang hamba yang sudah bertaubat tetapi masih lagi mengulangi dosa yang sama walaupun dosa yang besar, tetaplah Allah SWT masih mengampunkan hambaNya itu kerana Allah SWT itu Maha Pengampun. 

Dari hadith di atas, kita boleh refleksi diri kita di mana sekalipun kesalahan yang sama berulangkali dilakukan, mintalah keampunan kepada Allah SWT tanpa jemu. Taubat yang dilakukan mestilah jujur dan ikhlas kerana Allah SWT Maha Mengetahui segala isi hati kita. 

Kita perlu sedar bahawa Allah SWT mampu untuk berbuat apa saja kepada hamba2Nya sama ada mahu menghukum kita atau memberi kita pengajaran dalam apa jua keadaan. Jika kita rasa Allah SWT tidak menghukum kita atas dosa2 yang kita lakukan, itu dikira nikmat dari Allah SWT yang Maha Penyayang namun, janganlah kita ambil enteng perkara ini. Kita harus meneruskan jihad melawan hawa nafsu dalam perkara yang melibatkan dosa.

 

- Terdapat kisah tentang Masjid Al-Dhirar yang dipaparkan di dalam surah At-Taubah. Kisah ini menunjukkan pembinaan sebuah masjid bukan berdasarkan agama tetapi berdasarkan politik bagi mengumpul pengikut. Nabi Muhammad SAW dilarang melakukan solat di dalam masjid tersebut.

Pengajaran dari kisah ini ialah tak semestinya banyak masjid di sesuatu kawasan mewakili tingginya kepercayaan agama penduduk2 di situ. Tetapi ianya lebih kepada bagaimana penduduk2 mengimarahkan masjid dan patuhnya mereka melakukan ibadah sebagai seorang muslim beragama Islam.

 

- Di bahagian awal surah Yunus mengisahkan tentang kehebatan kisah kaum Nabi Yunus AS iaitu satu2nya kaum yang dulunya beriman sebelum diturunkan azab ke atas mereka oleh Allah SWT. 


- Surah Yunus ada menceritakan kisah 2 nabi iaitu Nabi Musa AS dan Nabi Nuh AS di mana kisah2 ini diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW semasa peristiwa Thaif. Peristiwa ini berlaku semasa Nabi Muhammad SAW dibuang oleh penduduk Thaif kerana Baginda menyampaikan kebenaran wahyu kepada mereka.

Dalam kedua2 kisah itu, Allah SWT menegaskan kepada Nabi Musa AS dan Nabi Nuh AS supaya terus berdakwah dan bersikap tegas dalam berhadapan dengan kaum2 mereka yang enggan beriman. Malah, Allah SWT melarang mengambil apa2 tawaran dari kaum2 mereka semasa mereka menyebarkan dakwah.


Sekian saja nota ringkasan Juzuk 11 ini. Harapnya bermanfaat buat semua 💓


Lavvv,

Mommy EEZ

www.kiddieoasis.com.my

No comments:

Post a Comment

Popular Posts