Tadabbur Quran 30 Juzuk : Kompas Juzuk 9 oleh Ustaz Affuan

Rasa nak membebel dekat diri sendiri... Mommy eez ni sejenis buat kerja memang terkedek2 termasuk la nak siapkan nota ringkasan setiap juzuk ni. Takpelah.. mommy eez cuba sedaya mampu untuk siapkan insha Allah


Semoga apa yang mommy eez usahakan ni serba sikit dapat berkongsi pahala buat semua orang yang mommy eez sayang insha Allah.


Jom kita mulakan dengan nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Pemurah...


RINGKASAN JUZUK 9

disampaikan oleh

Ustaz Affuan dari Tadabbur Centre


 

- Juzuk 9 ini mengandungi 2 surah iaitu Surah Al-A'raf (ayat 88-206) dan Surah Al-Anfal (ayat 1-40)


- Ustaz Affuan mengingatkan kita bahawa bulan Ramadan ialah bulan di mana turunnya Al-Quran nur Kareem. Hidup di bawah payung Al-Quran ini adalah satu nikmat. Nikmat ini tidak dapat diketahui kecuali mereka yang pernah merasai saja yang tahu akan rasa nikmat tersebut.

 

- Al-A'raf membawa maksud tempat tertinggi iaitu tempat yang tinggi antara syurga dan neraka. Surah ini terdiri daripada ayat2 Makkiyah yang terpanjang di dalam Al-Quran


- Dalam sebahagian surah Al-A'raf ini menceritakan tentang sejarah manusia yang bermula dengan para Nabi menyebarkan dakwah kebenaran tetapi ditentang oleh kaum2 mereka. Kebanyakannya mereka memang mengetahui akan kebenaran yang dibawa oleh para Nabi tetapi mereka menolak dengan penuh kesombongan. Bukan itu saja, malah mereka memperolok2an Nabi dan juga membunuh para Nabi.


- Dalam surah Al-A'raf ada menceritakan tentang kisah Nabi Syuib AS dan kaumnya yang tidak mahu beriman kepada Allah SWT. Lalu, Nabi Syuib AS berdoa kepada Allah SWT untuk menimpakan azab kepada mereka dengan menimpakan gempa bumi yang kuat dan akhirnya kaum Nabi Syuib dihapuskan. 

 

- Selain itu, ada juga kisah tentang Nabi Musa AS yang diuji sejak lahir lagi, di mana Nabi Musa AS menerima ancaman bunuh. Pada ketika itu, Firaun mendapat khabar bahawa terdapat seorang lelaki dari di kalangan Bani Israel yang akan membunuhnya. Maka, diperintahkan semua bayi lelaki dari keturunan Bani Israel dibunuh. Namun, atas izin Allah SWT, Nabi Musa AS terselamat malah dibesarkan sendiri oleh Firaun di Mesir. 

Perkataan 'Musa' telah diulang2 sebanyak 136 kali di dalam Al-Quran dan merupakan antara nama Nabi yang paling banyak disebut di dalam Al-Quran. Kisah Nabi Musa AS ini boleh dikatakan agak terperinci diceritakan di dalam Al-Quran.

Nabi Musa AS ditimpakan ujian untuk menghadapi ahli sihir yang bukan 'kaleng2' hebat ilmu sihirnya. Boleh dikatakan ilmu sihir mereka berada di tahap yang tertinggi. Apabila Firaun mengarahkan ahli2 sihir ini bertarung dengan Nabi Musa AS, Nabi Musa AS pun melemparkan tongkatnya ke tengah2 di hadapan para ahli sihir lalu menghapuskan semua sihir2 yang ada di situ. Akhirnya, ahli2 sihir ini tunduk dan mengakui bahawa mereka beriman kepada Tuhan Nabi Musa AS dan Nabi Harun AS kerana mereka mengetahui kuasa yang datang dari Nabi Musa AS bukanlah sihir tetapi kekuasaan dan kebenaran dari Allah SWT.

Firaun sangat terkejut dengan berita itu, namun dia tetap berkeras tidak mahu menerima dakwah Nabi Musa AS. Lalu, Allah SWT timpakan kemarau yang panjang ke atas negeri Firaun, hujan yang lebat serta serangan belalang, katak, kutu dan darah. Sehinggalah satu tahap di mana para penduduk negeri Firaun tidak mampu lagi bertahan, maka mereka meminta Nabi Musa AS berdoa kepada Allah SWT supaya mengangkat azab itu dari negeri mereka dan percaya bahawa Allah SWT itulah Tuhan yang sebenar yang layak disembah. 

Namun, apabila Allah SWT mengangkat azab itu daripada mereka, mereka pun kembali tidak beriman dan menganggap bahawa kejadian itu disebabkan Nabi Musa AS yang membawa sial. Penindasan yang berterusan terhadap Nabi Musa AS dan juga Bani Israel telah melorongkan mereka untuk berpindah keluar menuju ke Palestin. Semasa kejadian itu, mereka dikejar oleh Firaun dan tenteranya, lalu Allah SWT menyelamatkan Nabi Musa AS dan kaumnya Bani Israel dengan menenggelamkan Firaun dan tenteranya ke dalam laut setelah mereka melintas lautan yang terbelah menggunakan tongkat Nabi Musa AS.

Ujian Nabi Musa AS, tidak terhenti setakat itu. Setelah mereka terselamat dari Firaun, Nabi Musa AS diuji dengan kaumnya sendiri, Bani Israel di mana mereka mula menampakkan sikap mereka yang sebenar. Orang2 Bani Israel mula 'demanding' dan mengemukakan pelbagai permintaan kepada Nabi Musa AS. Walaupun mereka tahu yang Nabi Musa AS membawa kebenaran wahyu daripada Allah SWT, tapi mereka tetap memperolok2an Nabi Musa AS dan tidak mahu beriman kepada Allah SWT.


- Kisah Nabi Muhammad SAW menghadapi tentangan dari orang2 kafir juga ada diceritakan di dalam surah Al-A'raf ini. Pelbagai cabaran Nabi Muhammad SAW hadapi seperti disekat untuk bergerak di dalam kawasan Mekah, diboikot, dicederakan semasa sampai ke Thaif dan lain-lain dugaan, lalu Allah SWT menurunkan surah ini sebagai TAZKIYAH (memujuk/membersihkan jiwa) buat Nabi Muhammad SAW tentang perjuangan Nabi2 terdahulu. Jadi, kisah2 tersebut memberikan Nabi Muhammad SAW semangat yang tinggi untuk terus berdakwah kerana kaum2 yang ingkar kepada Allah SWT telah diberi amaran dan azab oleh Allah SWT.


- Surah Al-Anfal yang bermaksud harta rampasan perang terdiri daripada ayat2 Madaniyyah dan diturunkan selepas berlakunya Perang Badar dan disusuli dengan Perang Uhud.

Allah SWT memberitahu di dalam surah ini bahawa sesungguhnya orang2 yang beriman haruslah berperang dengan niat kerana Allah SWT dan Rasul, bukannya kerana harta yang mereka dapat dari sesudah peperangan itu.


Alhamdulillah itu saja ringkasan nota untuk Juzuk 9 ni. Mommy eez nak nukilkan sedikit pandangan mommy eez tentang bagaimana kaum2 terdahulu diazab dan diseksa secara terussssss apabila mereka ingkar beriman dan tak mahu mengikut ajaran Nabi2 yang terdahulu. Sedangkan, sekarang ni kita boleh lihat di Palestin contohnya, orang2 Zionis laknatullah ni secara sewenang2nya membuat kerosakan, pembunuhan (genocide) dan menindas orang2 Palestin tanpa batasan. Mommy eez ada juga tertanya2 bilakah azab Allah SWT akan tiba buat orang2 Zionis ni yang sangat2 membenci Islam.


Sebenarnya, janji Allah SWT itu pasti. Nikmat dan keseronokan orang2 Zionis (dan seangkatan mereka) di dunia ni hanyalah sementara. Selagi mana mereka membuat dosa2 besar itu, balasan mereka tetap Neraka Jahannam lah tempatnya. Namun, atas doa Nabi kita yang tercinta Nabi Muhammad SAW di mana Baginda berdoa supaya diberikan MASA buat mereka ini supaya dapat bertaubat dan kembali kepada Islam. Mungkin bukan mereka, tapi anak cucu mereka mungkin akan meramaikan lagi umat Nabi Muhammad SAW. Tengok betapa ramai yang dah mula kenal dan masuk Islam secara berbondong2 (siap ada group tadabbur Quran dalam TikTok oleh Megan Rice - boleh search di Tiktok). Itu semua hikmah yang terjadi disebabkan peperangan kali ni yang kita tak pernah terfikir akan berlaku atas izin Allah SWT. 


Semoga bermanfaat nota kali ni untuk semua insha Allah.


Lavvv,

Mommy EEZ

www.kiddieoasis.com.my

No comments:

Post a Comment

Popular Posts