Azam tahun 2024 - A better self insha Allah

 Bismillahirrahmanirrahim...

 

Mommy eez baru kesempatan nak list down pasal azam tahun ni. Delay 2 minggu sebab 1st week tahun baru hari tu mommy eez tak sihat. Complete package - demam, batuk dan selsema. Alhamdulillah negatif covid-19. Risau juga sebab kes makin meningkat dengan dah ada few kematian juga di seluruh Malaysia. Lepas tu dengan kabut settlekan sekolah adik Wafa nak masuk Tahun 1 dan juga tolong kakak Raihan study untuk Ujian Akhir Tahun dan UPKK. Alhamdulillah Wafa dapat lepas exam kemasukan sekolah sama dengan kakak Raihan. So, sempatlah budak2 ni merasa satu sekolah sebelum kakak Raihan masuk sekolah menengah... wuwuwu~~~ cepatnya masa berlalu...

 

Hokey, post kali ni mommy eez nak tengok sama ada azam tahun 2023 tercapai ke tak... hahaha~~~ rasa macam banyak je nak kena carry forward ke tahun ni. Kikikiki~~~ Korang boleh baca post azam tahun lepas dekat sini...

 

Azam Tahun 2023

 

Kesimpulan dari list dalam post tu, mommy eez boleh komen:

 

1. Alhamdulillah, momentum untuk terus mencuba dan berusaha tu masih ada. Mommy eez memang sejenis high resilient. Dah jatuh terduduk, tersungkur sampai merangkak berguling2 sekalipun mommy eez tetap akan bangkit insha Allah walaupun ambil masa berapa lama sekalipun. Mommy eez sedar yang my family need me especially kanak2 ribena 2 orang tu. So, I have to force myself to be strong for them dan juga kekal tabah untuk bawa amanah yang Allah dah bagi sebagai hamba Dia dekat sini.

 

2. 5 hobi yang mommy eez dah jumpa:

    i. Hobi yang menambahkan duit - Unfortunately mommy eez tengah plan untuk quit Kiddie Oasis tapi tak quit sepenuhnya lah. Mommy eez dalam proses untuk target overseas market cuma masih dalam proses belajar dan start-up. Masih lagi membawa nama Kiddie Oasis sebab malas nak tukar nama dalam SSM. Hahaha~ . Kemungkinan official website www.kiddieoasis.com.my akan berakhir pada tahun ni tapi masih available di marketplace macam Shopee, Lazada dan TikTok. Mommy eez tak tahu berapa lama lagi boleh survive sebab profit margin makin nipis dan nipis dan sales pun makin ke laut dalam. Sama juga dengan Foodeez Oasis terpaksa dihentikan juga. Sedih, tapi kita kena hadap realiti lah. Doakan mommy eez berjaya untuk venture new business insha Allah.


ii. Hobi yang boleh bagi body in shape - Alhamdulillah mommy eez beranikan diri untuk join kelas Zumba. Walaupun tak dapat turun berat badan, tapi dari segi stamina ada peningkatan. Alhamdulillah syukur sangat. Kalau dulu selalu rasa cepat penat, tapi sekarang makin better insha Allah. 


iii. Hobi yang boleh buat kita jadi kreatif - Alhamdulillah mommy eez lagi sekali beranikan diri untuk join kelas Ukulele. Seronok sangat dan yang paling best ialah mommy eez dapat boost confidence dan rasa puas hati dapat achieve dan unlock some skills for myself. Bukan tu saja, mommy eez dapat rasa fokus makin baik sebab selama ni mommy eez susah nak fokus bila buat kerja. Rasa macam sel2 dalam otak ni baru nak berhubung sesama sendiri. Hahahaha~~~


iv. Hobi yang boleh tambahkan ilmu pengetahuan - FAILED sebab masih tak sempat nak kejar masa untuk baca buku ataupun layan video2 berilmiah.


v. Hobi yang boleh tingkatkan cara kita berfikir - Part ni masih lagi slow tapi Alhamdulillah mommy eez berjaya push untuk baca buku Nota My Quran Time. Beli dah lama, peram sampai dah berhabuk buku tu. Dah banyak kali baca tapi asyik ulang2 sebab ilmu dalam buku tu macam tak melekat. Hujung tahun 2023 barulah dapat momentum dengan baca sambil terjemah per kata setiap ayat. Lepas tu letak sticker note so boleh ingat balik point2 penting yang dah baca. Baru puas hati. Hahaha~ Semoga terus istiqomah dalam menimba ilmu tadabbur Al-Quran insha Allah. 


So, apa azam tahun 2024 ni:


1. Nak tambah hafazan surah2 dalam Al-Quran. Tahun ni target Surah As-Sajdah dan surah yang kanak2 ribena ni kena hafal. Tahun lepas target Surah Yassin, Alhamdulillah berjaya. Harapnya kekal ingat sampai bila2 insha Allah. Rasa kelakar juga 1 tahun target few surah je nak hafal. Ada orang boleh je nak hafal 1 Al-Quran dalam masa kurang dari setahun kan. Bukan apa, mommy eez prefer jadi realistic (untuk diri sendiri). Nak hafal laju2 pun kalau cepat hilang pun buat apa. So, mommy eez memang jenis slow and steady bab menghafaz ni dan suka baca berulang2 kali sampai dia jadi auto hafal. Bonus kalau dapat hafal makna sekali la tapi belum ready lagi. So far, bila belajar tadabbur slowly pick-up makna perkataan arab tu insha Allah. 


2. Nak kurangkan level kolestrol. Tahun lepas reading kolestrol sangat tinggi. Frust juga sebab konon dah makan fish oil tapi tak turun juga level tu. Doktor kata kalau setakat makan baru sebulan fish oil tu memang tak nampak kesan dia. So kena makan consistently dalam 3 bulan baru boleh review semula reading kolestrol tu. Doakan mommy eez ye...

 

3. Berjaya buka selling platform untuk overseas market. Sebelum ni dah pernah je hantar barang ke Indonesia, Brunei dan Singapore. Tapi kali ni mommy eez target lebih jauh dari tu insha Allah. 


4. Dapat main ukulele fingerstyle dengan lebih smooth. Target nak belajar buat lagu Doraemon dengan Super Mario. Hahahaha~~~ . Kemain angan2 tinggi melangit. Tangan pun still keras lagi. Takpelah kita verangan je. Verangan is free. Harapnya dapatlah berjumpa dengan Ukulele yang serasi dengan diri sendiri sebab ukulele sekarang tak dapat nak pasang tali. So, asyiklah gerak2 dan terlepas bila tukar chord. Tangan mommy eez ni nampak je panjang tapi lemah gemalai. Terpaksalah mencari support nak bagi ukulele tu statik hahaha~~~ kita kan beginner... wuwuwu~~~


5. Explore lebih banyak tempat lagi. Mommy eez suka travel dan explore benda baru sebenarnya. Even dapat discover coffee shop baru atau cat cafe pun dah seronok. Harap tahun ni dapat berjalan jauh sikit kalau ada rezeki lebih insha Allah. 


Hokey itu saja harapan untuk tahun ni. Mommy eez rasa bila kita list down apa kita nak insha Allah otak kita akan auto-bekerja untuk capai apa yang kita impikan insha Allah. 


Lavvv,

Mommy EEZ

No comments:

Post a Comment

Popular Posts