Carry forward azam tahun lepas ke tahun 2023 tu?

Apa yang korang fikir bila baca tajuk post ni?

Nampak sangat azam tahun 2022 mommy eez tak dapat tercapai kan. Wuwuwu~~~

Apa azam yang nak kena re-new tu?

Pastilah azam NAK KURUSSSSS! Isk isk isk... badan mommy eez dah semakin membesar dengan sihat. Dengan lahirnya double chin, pipi yang bagaikan dipam2 bak tayar kembang, peha yang dah serupa peha kerbau dan BMI yang makin menghampiri tahap overweight memang memberikan tamparan wanita hebat dekat mommy eez. 

Lepas tu pula ternampak gambar ni...

Menambahkan lagi rasa down.. haihhh..
Tiba2..
Ada bekas kawan sekolah mommy eez share video ni:



Maka, mommy eez membuat kesimpulan:


1. Biarlah target/azam setinggi gunung mahupun langit, asalkan kita usaha dulu sedaya upaya baru tengok pada result. Bak kata nenek moyang kita dulu, "nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Biar usaha selagi boleh, jangan terhenti di tengah lelah" haaa gittew (yang 2nd part tu mommy eez saja tambah 😂 )


2. Kalau ikut video tu, kita kena ada 5 hobi. So mommy eez list down apa yang mommy eez boleh buat bagi memenuhi kelima2 kriteria hobi tu.

i. Hobi yang boleh menambahkan duit - Kiddie Oasis dan Foodeez Oasis

ii. Hobi yang boleh bagi body in shape - jogging 3 times a week atau jalan2 dkt shopping mall tanpa sedar boleh simply cecah 5000-6000 steps (alasan nak berjalan).

iii.  Hobi yang boleh buat kita jadi kreatif - macam tak ada lagi, tapi mommy eez suka main Ukulele. Boleh kira ke? Huhuhu~

iv. Hobi yang boleh tambahkan ilmu pengetahuan - baca buku. Yang ni mommy eez agak terkedek2 nak habiskan 1 buku sebab masa berlalu pergi bak air yang mengalir. Rasa macam 1 hari banyak sangat benda nak buat... Uwaaa~~~

iv. Hobi yang boleh tingkatkan cara kita berfikirstudy My #QuranTime


Jadi bagi memenuhi, kriteria di atas, mommy eez terus jadikan semua point di atas sebagai azam untuk tahun 2023 ni. Muahaha senang kerjaku!


Dalam perjalanan untuk memenuhi azam ni tak lah semuanya indah belaka. 

Maka, mommy eez nak tepek 'menu semangat' dekat sini supaya bila ada rasa lemau, letih, moody dan sewaktu dengannya, mommy eez cuba men'psiko'kan diri dengan kata2 di bawah:


Semoga kita semua diberi kekuatan untuk berjuang dalam hidup seharian kita yang penuh dengan dugaan dan harapan. Jangan mengalah sekalipun kita nampak tiada hala tuju. Percaya pada takdir Allah SWT dan jalan terussssss!


Chayo semua! Ganbatte!


Lavvv,

Mommy EEZ


www.kiddieoasis.com.my

2 comments:

  1. Ayuh lah kita kurus sama-sama. Saya punya azam nak kurus last 2 years pun dah keluat (^_^')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi~ azam kurus ni memang wajib bagi kebanyakan orang kan. Memandangkan sekarang ni harga barang/makanan makin mahal, eloklah dpt bantu kita jadi lagi kurus. Tapi terseksaaaanyaaaa yakmaaattt!!! Wuwuwu~

      Delete

Popular Posts