My #QuranTime 2.0 Episod 13 - Ayat 26-27 Surah Al-Baqarah (Halaman 5)

Assalamualaikum semua,


Bukan senang nak menulis ye sekarang disebabkan putaran masa yang super laju umpama air terjun yang mengalir. Terleka sikit je dah habis 1 jam. 1 jam tu dah macam 15min je sekarang kan. Korang rasa sama tak macam mommy eez rasa?


Baru2 ni mommy eez dan famili pergi melawat Nasyrul Quran Putrajaya. Seronok juga lah sebab dapat tengok macam mana Al-Quran dicetak di sini. Boleh baca post pasal Nasyrul Quran Putrajaya di sini.


Nasyrul Quran Complex Putrajaya


Semoga kita semua dapat tanamkan rasa cinta pada Al-Quran dalam apa jua cara sekalipun. Ikutkan nafsu hati ni, nak je beli Al-Quran terjemahan dari pelbagai penerbit buku sebab kandungan terjemahannya berbeza2 dan menarik. Ada yang masukkan sekali tafsir Ibnu Katsir, sirah nabawiyah dan siap ada QR code lagi tau untuk paparan peta dan sebagainya. Moden betul Al-Quran terjemahan sekarang. Tak pelah mommy eez pilih untuk belajar MQT dulu bak kata Ustaz Fazrul Ismail, MQT ni lebih kurang macam Al-Quran for dummies gittew. Mommy eez pun bukannya ada background pendidikan Islam. Sekolah agama pun tak pergi masa kecil2 dulu. Wuwuwu~~~ 


Jom, tanpa melengahkan masa, mommy eez nak sambung belajar MQT 2.0 untuk 2 ayat seterusnya dalam Surah Al-Baqarah. Jom kita mulakan dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Episod 13 ini disampaikan oleh:

Ustaz Fazrul Ismail

Ustaz Tirmizi Ali


- Jom kita tengok sinopsis bagi episod kali ni:



- Pada ayat ke-26 ini, Allah SWT membawakan perumpamaan untuk membezakan orang2 yang boleh masuk ke syurga ataupun tidak. 



Perkataan يَسْتَحْىِ  bermaksud Allah SWT tidak malu atau tidak takut untuk membuat perumpamaan yang melibatkan بَعُوضَةًۭ (nyamuk). Orang2 musyrik memandang remeh atas perumpamaan yang Allah SWT sebutkan di dalam ayat ini kerana nyamuk adalah serangga yang kecil dan hina. Sekalipun hina, makhluk kecil bernama nyamuk ni mampu menggoncangkan dunia dengan penyakit denggi yang dibawa ataupun membawa manfaat bagi mereka yang berniaga ubat nyamuk mahupun kelambu. Perkara ini tak dapat dilihat oleh orang2 musyrik.

Terdapat 2 respons yang Allah SWT nyatakan di sini dari orang beriman dan orang kafir pada ayat ini:

  • Respon pertama: Orang2 beriman faham dan mengakui perumpamaan itu benar dari Allah SWT. Mereka tahu yang Allah SWT tidak akan buat sesuatu perkara yang sia2 dan ingin memberi pelajaran kepada orang2 beriman sekalipun melibatkan makhluk sekecil2 nyamuk. Ini sebagai tanda kasih sayang Allah SWT kepada orang2 beriman dengan membawa kebenaran di dalam Al-Quran
  • Respon kedua: Orang2 kafir mahupun munafik memandang remeh dengan perumpamaan yang Allah SWT berikan dan tertanya2 apakah maksud di sebalik perumpamaan itu. Bagi mereka sebagai Tuhan, Allah SWT sepatutnya bercakap perkara2 yang besar seperti alam semesta dan tak menyentuh langsung perkara yang kecil2 seperti nyamuk. Mereka ini terlalu fokus terhadap kebendaan sedangkan Allah SWT menyentuh perkara kecil untuk memberikan pelajaran. 

Dengan perumpamaan ini, ramai yang Allah SWT sesatkan terutamanya orang2 kafir dan munafik kerana mereka tak faham maksud sebenar perumpamaan ini. Namun, ada juga yang mendapat petunjuk/hidayah bagi orang2 beriman dari perumpamaan itu dan seterusnya menjadi asas untuk melakukan amal soleh dalam kehidupan seharian.

Oleh itu, bagi mereka yang sesat (orang kafir dan munafik), mereka tergolong di dalam golongan orang2 yang fasiq. Orang2 fasiq ini ialah orang2 yang derhaka kepada Allah SWT, melanggar perintahNya serta menggelarkan orang2 beriman ini bodoh dan berfikiran cetek. Sedangkan orang2 fasiq ini sendiri yang bodoh seperti yang dinyatakan di dalam ayat ke-13 dan 14 Surah Al-Baqarah serta mereka juga tak faham dengan perumpamaan yang Allah SWT berikan dalam ayat ke-26 ni. 

Pengajarannya, jangan sekali2 memandang rendah pada ayat2 Allah SWT kerana ilmu kita sangat terhad maka, kita harus akui sekalipun ada sesetengah ayat diulang2 dalam Al-Quran, pasti ada hikmah dan pelajaran buat kita semua.


Perkataan pilihan kali ni dipilih dari ayat ini:



Perkataan ini yang membawa maksud memukul kerana Allah SWT bawakan perumpamaan ini supaya dapat mengetuk/menjentik hati2 kita supaya kita belajar sesuatu dari ayat ini. 

Selain itu, kita sedia maklum nyamuk ni makhluk kotor yang menyedut darah. Menurut Ibnu Katsir, Allah SWT menyebut makhluk nyamuk dalam ayat ini kerana Allah SWT ingin tunjukkan bahawa orang2 kafir ini sukakan sesuatu yang kotor/tak baik berbanding hidayah Allah SWT.


- Pada ayat ke-27 pula, Allah SWT menerangkan bagaimana seseorang itu tidak mendapat hidayah dari perumpamaan Allah SWT dan menjadi orang yang fasiq.


Dalam ayat ini, Allah SWT memberitahu ciri2 orang2 fasiq iaitu:
  • Mereka selalu memecah belahkan ( يَنقُضُونَ ) perjanjian besar mereka dengan Allah SWT selepas perjanjian ( مِيثَـٰقِهِ ) dimeterai semasa alam roh. Perjanjian itu ialah semua roh telah bersyahadah kepada Allah SWT sebelum dimasukkan ke alam dunia. Namun, apabila berada di dunia, mereka lari jauh dari fitrah yang sebenar. 
  • Mereka memandang remeh terhadap perjanjian tersebut lalu memutuskan ( وَيَقْطَعُونَ ) perjanjian silaturahim dengan percakapan yang tak baik sesama saudara mereka
  • Mereka selalu melakukan kerosakan ( وَيُفْسِدُونَ ) di bumi contohnya seperti mencipta polisi2 yang menyusahkan malah mencuri hasil pendapatan orang ramai melalui rasuah.

Maka, orang2 fasiq ini termasuk dalam golongan orang2 yang rugi.


- Segmen tajwid, kita mulakan dengan hukum Mad Silah Towilah:



Hukum Mad Silah Towilah ialah Ha Dhomir/kata ganti nama (  ) yang berbaris bawah (kasrah) atau depan (dhammah) yang bertemu dengan hamzah ( ء ). Hukum bacaannya ialah 4 ke 5 harakat.


- Seterusnya;


Huruf ف dibunyikan dari dalam dengan menekan gigi kacip pada perut bibir. 


- Hafazan;



- Resolusi bagi kedua2 ayat2 ini:



Alhamdulillah settle lagi satu nota Episod 13 untuk MQT 2.0. Semoga bermanfaat buat semua ye. Maaflah kalau ayat tunggang langgang sebab mommy eez tak ada basic penulisan yang kreatif. Dah alang2, mommy eez nak study pasal MQT ni, mommy eez harap dapat juga kongsi ilmu yang sama pada korang semua insha Allah. Dari nak spend time untuk tonton video dekat bawah ni selama hampir 1 jam, mungkin boleh jimat masa hanya dengan membaca nota ni kan wallahualam.




Untuk nota yang sebelum ni dalam MQT 1.0 ada di bawah ni ye:




Insha Allah ada rezeki, berjumpa lagi dalam post yang akan datang.


Lavvv,

Mommy EEZ

No comments:

Post a Comment

Popular Posts