Jalan2 di Nasyrul Quran Putrajaya - Pusat Percetakan Al-Quran kedua TERBESAR di dunia

Korang tahu tak dekat Malaysia ni ada kilang percetakan Al-Quran yang besarrrrr? 

Korang tahu tak Nasyrul Quran di Putrajaya adalah pusat percetakan KEDUA TERBESAR di dunia selepas Pusat Percetakan Al-Quran Raja Fahd di Madinah, Arab Saudi?

Pada bulan Januari lepas, mommy eez dan famili sebelah Incik Boss berkesempatan untuk melawat Nasyrul Quran Putrajaya yang terletak di Presint 14. Masa tu kebetulan ada Festival Al-Quran dan Artifak Islam dari 23 Januari sehingga 29 Januari 2023. Ramai juga pengunjung masa tu dan bangunan Nasyrul Quran Putrajaya ni sangatttlah besar dan luas. Ada juga gerai2 makanan yang dibuka beserta pameran abam bomba. Tapi abam bomba sado tak ada lah hahaha~

Jom kita layanzzz gambar2 amatur yang ada. Sorrylah gambar mostly beshe2 je sebab mommy eez sejenis ambil gambar mana yang dan. Dengan nak mengejar kanak2 ribena lagi, nak makanlah, mengantuklah, kaki sejuklah dan macam2 lagi drama, maka gambar yang ada ni pun dah cukup satu kejayaan untuk mommy eez. Hihihihi~~~


Pintu gerbang siap ada biduk dekat depan. Nak masuk kena tanggalkan kasut tau. 


Yang ni pula bahagian dalam bangunan. Dalam bangunan ada jualan pelbagai jenis Al-Quran terjemahan, tafsir dan buku2 aktiviti berkaitan dengan penulisan Al-Quran. 



Ada juga penerangan tentang cara pengumpulan mushaf dan dikumpulkan menjadi Al-Quran.



Sambil2 tu, ada juga pameran artifak Islam seperti pedang sahabat2 Rasulullah SAW. Mommy eez tak sure lah sama ada artifak tu hanya replika atau betul2. Kalau betul2 mesti dah masuk dalam bekas kaca kan.. Tapi dibiar terbuka macam tu je. Apa2 pun seronok juga menghayati seni pedang tu sendiri dan mommy eez tak boleh bayangkan betapa kuatnya sahabat2 Rasulullah SAW membawa pedang2 tu. Boleh tahan besar juga.





Ada juga pameran buku sirah tentang Nabi Muhammad SAW yang bersaiz terbesar di dunia dan juga kain kiswah Kaabah...





Akhir sekali, kami pergi melawat tempat kilang di mana Al-Quran dihasilkan.




Masa ni kilang tak sepenuhnya beroperasi tapi ada lah demo sikit yang mereka tunjukkan. Sambil2 melawat tu dapatlah juga berinfaq bagi mereka2 yang memerlukan Al-Quran. 

Memang selesa bawa anak2 ke sini sebab tempatnya sangat besar dan anak2 pun boleh berlari2 dengan gembira tapi dengan pantauan mak ayahlah. 

Selain itu, ada disediakan kaunter2 terbuka bagi mereka yang nak check bacaan Al-Quran mereka dan disemak oleh pegawai2 yang bertauliah. Kemudian, ada juga pameran artikak oleh orang2 Palestin. Kakak Raihan dan adik Wafa sempat menge-pow abah diorang dengan badge Islamik sampai 4 keping. Kalau dengan mommy memang dapat seorang 1 je la..huh!

Akhir sekali, kitorang pun menamatkan sesi lawatan sambil belajar dengan makan malam di salah satu restoran seafood di Putrajaya. Mommy eez tak ingat plak nama restoran tu tapi boleh tahan sedap juga, Alhamdulillah. 

Hokey, itu saja sharing mommy eez untuk post kali ni. Mommy eez cuba sedaya upaya tak nak membebel panjang sangat sebab sedang melatih diri menulis post seringkas mungkin dan siap tepat dalam masa 1 jam saja. Perghhh! Berlambak lagi tempat jalan2 yang mommy eez nak review. So, tungguuuuu~~~

Sehingga berjumpa lagi dalam post yang lain, insha Allah.


Assalamualaikum.


Lavvv,

Mommy EEZ

www.kiddieoasis.com.my

No comments:

Post a Comment

Popular Posts