Review Temuan Hills Glamping di Rembau, Negeri Sembilan

Assalamualaikum semua~~~



Sejak PKP tamat kan, ramai yang nak buat aktiviti outdoor. Salah satu yang paling hype sekarang ialah...

CAMPING!


Tapi disebabkan famili mommy eez ni 4 beranak je dan sejenis tak suka benda remeh, jadi kitorang pilih untuk berrrrr ~~~ GLAMPING!


Glamping ni ialah berkhemah di kawasan yang dipenuhi flora dan fauna (sudah pasti jauh dari hiruk pikuk bandar) tetapi dengan cara yang sangat selesa dan mewah gittew. Khemah yang disediakan pun siap ada aircond, tilam empuk boleh guling2 dan basic needs lain yang ala2 bilik hotel 5 bintangs. 


Maka, survey punya survey kami end-up memilih TEMUAN HILLS GLAMPING di ceruk kawasan Rembau, Negeri Sembilan.

 


Kejadian berlaku pada Disember tahun 2022. Hahaha~ kejadian dah lama berlaku baru sekarang nak tulis review. Takpe, bagi memenuhi matlamat #sharingiscaring dan membantu korang dekat luar sana yang nak cari tempat glamping best, sila baca post ni dulu hokey.



Mommy eez memang suka sangat dengan glamping site dekat sini! Area di sini macam baru refurbish dan sangat2 selesa. Jom mommy eez huraikan detail sikit setiap aspek yang ada dekat Temuan Hills Glamping ni:

 

LOKASI

Kalau nak datang, sila gunakan exit Pedas-Linggi untuk jalan yang lebih dekat. Jangan gunakan exit Senawang sebab kena lalu jalan dalam dan lagi jauh. Laluan masuk agak sempit sebab jalan kampung yang muat2 1 kereta tapi still OK untuk kitorang.

 

KEMUDAHAN / FACILITY

Khemah : Kami duduk di khemah Jati Perak yang ada 2 double bed. Katil yang tebal dan empuk. Ruang khemah yang sangat besar dan selesa. Ada aircond. Ada sejadah disediakan di atas ampaian baju dan juga arah kiblat. Ada cermin besar dan juga meja. Deco style minimalist. Suka sangat. Jarak tempat parking kereta dengan khemah dekat je. Untuk khemah jenis lain, perlu kongsi tandas lain dan agak jauh sikit dalam lebih kurang 50 meter dari khemah.


 

Malam tu kitorang tidur dengan keadaan angin yang sangat kuat. Agak bising jugalah bunyi khemah sampai anak2 mommy eez jadi cuak. Tapi, masih ok lagi la sebab khemah tu memang sturdy dan rigid. Tak ada lah sejuk sangat dan just nice. Staff dekat sana selalu ronda di kawasan khemah untuk pastikan keselamatan guests dekat situ. Bagus kan?

 

Tandas: Tandas pun dekat dengan khemah kami. Hanya dalam 10-15 langkah je dah sampai pintu tandas. Tandas pun agak bersih dan selesa cuma tak ada disediakan air panas. Tandas tu boleh dikongsi dengan guests yang lain, jadi tak ada dedicated toilet untuk tetamu2 kayangan yang memerlukan privacy muahahaha~. 

 

Restoran: Makanan yang disediakan jenis western. Yang paling famous ialah pizza. Kami pilih beef pepperoni pizza. Memang sedaaaappp apetah lagi makan masa panas2. Saiz regular dalam 8 slices. Harga RM35/pizza.


 
Makanan lain yang kami order ialah:

  • Garlic bread with mushroom soup : macam manis sikit dan agak pekat. Roti rangup dan sedap. 
  • Spaghetti Oglio Olio: Rasa lain dari yg lain but still OK. 
  • Spaghetti Beef Carbonara: Sedap dan cukup rasa 

Breakfast kitorang pun sangat mewah juga. Portion besarrrr~ Ada 2 pilihan; nasi lemak dan English Breakfast. Tu diaaaa~~~

 


Dekat situ ada juga disediakan wayang pakai projector tapi masa tu hujan dah start renyai2, jadi kitorang tak ada feel nak layan movie.

 

Staff: Super friendly. Terutama abam yang tunjuk jalan masa naik ATV. Terima kasih banyak share pasal ATV utk newbies macam kami. Adik yang layan masa dinner pun peramah sangat. Masa kami sampai pun ada welcome drink (sky juice + lemon + lemongrass). Staff yang menyambut kami pun peramah. Semoga bertambah mewah rezeki semuanya. Aaameeen. 


AKTIVITI

Kami duduk hanya semalam. So sempat jalan2 dekat sungai, lepak2 hirup udara pagi dalam kawasan penuh hijau sambil tengok sesumpah dengan harapan tukar warna (sampai ke sudah statik dan tak tukar pun warna) dan naik ATV. ATV ada pelbagai laluan. Kami pergi laluan Amazon je yang ambil masa dalam 1-2 jam. Kalau nak lebih thrill boleh ambil laluan Rimba (tak silap) sebab akan stop dek
at air terjun dan trip ambil masa dalam 3-4 jam. Inilah pertama kali mommy eez naik ATV dan kena bawa kakak Raihan naik sekali. Tangan kena kuat ye untuk elakkan ATV tu terbalik. ATV pun memang 'canggih' sebab ada 1 lampu je 😂😂😂 . Total bayaran untuk 2 ATV RM160 (tak silap). Laluan pun agak mencabar untuk 1st timer macam mommy eez sebab kena lalu air dan turun bukit yang agak curam. Kasut, baju dan seluar memang habis basah dan penuh lumpur. Disarankan untuk pergi naik ATV waktu pagi sebab nak elakkan panas dan boleh spend masa lebih lama. Kalau pergi petang takut tak sempat nak kejarkan waktu maghrib pula.

 

Tu saja yang mommy eez nak kongsikan. Adakah mommy eez akan datang lagi? Pastinya YE dan berharap kemudahan dan kebersihan dapat maintain selalu insha Allah. Even ada juga orang2 yang datang melepak dekat restoran Temuan Hills ni hanya semata2 nak makan pizza diorang. Diorang tak tidur pun dekat situ dan jenis2 konvoi motor2 besar. Yang pasti kitorang selalu berebut nak naik hammock. Harapnya bolehlah diorang tambah sikit hammock tu sebab budak2 bandar ni jakun sikit nak naik hammock tu. Hahaha~

 

Jumpa lagi dalam next review. Tata titi tutu~~~


Lavveyewww,

Mommy EEZ

www.kiddieoasis.com.my

No comments:

Post a Comment

Popular Posts