Kenapa Susu Ibu Makin Drop? No. 7 paling RAMAI yang TAK TAHU!



KERAP DIRECT FEED PUN SUSU BOLEH KURANG???

Dah kenapa? Kan ke rangsangan dari baby kita tu lagi menggalakkan pengeluaran susu? Memang betul fakta itu tapi ada faktor lain yang boleh mengganggu gugat production susu mommy2 semua ye. Jom kita tengok apa faktor2 atau punca susu ibu makin drop:


1. STRESS - if mommy does not feel happy, the baby won't be happy too. So mommy needs to chillax no matter how big the problem is. Cakap senang la kan daripada nak buat. Dahlah sejak jadi ibu ni, perasaan kita ni makin sensitif dan bila dah down tu, makan masa juga nak bangkit jadi positif balik kan. Takpelah yang penting kita cuba stay happy dengan membuat perkara2 yg mommy suka. Contoh paling senang ialah MAKAN atau SHOPPING!

2. PEMAKANAN - Mommy kena hati2 sikit dengan pemakanan sejak dah jadi ibu menyusu ni sebab ada makanan yang boleh membuatkan susu drop. Contoh macam kobis ke (sebab angin), minum air sejuk, minum kopi/apa2 minuman berkaffein ke, makan nangka ke bayam ke atau macam2 lagilah. Semuanya bergantung kepada badan mommy masing2. Please observe your food intake ye mommeez!

3. PENGAMBILAN UBAT - Bila mommy2 tak sihat dan jumpa doktor di klinik, sila tanya sekali dengan doktor, adakah ubat yg dibekalkan tu sesuai untuk breastfeeding (BF) mom ke tak. Sebabnya kalau kita tak bagitahu, doktor pun tak tahu hokey. Kesan ubat pun boleh juga mempengaruhi production susu kita. Malah ada certain2 ubat ditakuti boleh memberi kesan pada baby kita yang sedang BF ni.

4. KEKERAPAN PAM - Mommy2 yang stay di rumah juga digalakkan untuk pam susu. Sebabnya, demand baby menyusu ni kadang2 berubah. So, bila sampai masa baby kurang menyusu tu silalah pam dan buatlah stok. Bila kita selalu kosongkan breast, ianya akan menggalakkan lagi production susu. Insya Allah. Ingat, more demand, more supply.


5. MIND SET - mind set mommy2 semua penting untuk bagi semangat pada diri sendiri yang susu sentiasa cukup utk baby kita. Kalau hari2 zikir susu tak cukup memang tak cukup lah nanti..huhu. Allah tu Maha Pemberi Rezeki. Dia tunggu je kita minta pada Dia.


6. FALSE ALARM - False alarm ni yang baby buat sampai mommy jadi salah faham. Contoh baby yang tengah beralih bulan kadang2 mengalami gejala GROWTH SPURT. Baby akan kerap meragam dan menangis. Masa tu mommy akan fikir tak cukup susu dan mulai stress. Habis segala stok susu dikeluarkan utk bagi baby senyap sampai termuntah2 lah baby sebab minum susu terlampau banyak. Mommy eez pun pernah panik bila terover feed baby Wafa sampai dia muntah susu keluar dekat hidung lagi. Menyesal terus masa tu. Dahlah membazir susu yang bukan senang nak simpan buat stok, lepas tu siap buat baby muntah2 lagi. Uwaaaa~~~


So, better kita chillax je mommy. Yakinlah simptom itu hanya sekejap saja. Susukan bayi mommy mcm biasa dan layankan lah kerenah baby yang tengah meragam masa tu. Mungkin mereka tak selesa dengan keadaan peralihan bulan. Perhatikan juga gap masa menyusu mereka dan juga berapa jumlah susu yang patut baby minum pada umur baby tertentu untuk elakkan over feeding.

Boleh refer pada post ni ---> Jenis Susu Ibu dan jumlah susu yang patut baby minum ikut usia mereka

Normally, maximum baby minum dalam 1 masa hanyalah 5oz saja untuk baby yang fully breastfeeding. Walaupun usia baby dah cecah sampai 6 bulan pun memang sebanyak 5oz saja untuk sekali minum/feeding. Reasonnya baby yang fully breastfeeding ni kerap menyusu. Gap masa baby menyusu ni hanyalah lebih kurang dalam 1 ke 3 jam saja bergantung kepada kualiti susu ibu yang dihasilkan. Lagi pekat susu ibu, lagi jaraklah gap baby menyusu. Get it?

Mesti mommy2 terfikir macam mana nak pekatkan susu ibu kan? Nanti mommy eez suggest caranya di akhir post ini.

7. SALAH BUDGET STOK SUSU - Keadaan ni berlaku bila nak bagi stok susu pada pengasuh. Pastikan satu botol yang dibekalkan cukup untuk sekali feeding saje. So kalau 6 kali feeding sehari, 6 botol. Kalau mommy letak susu dlm 1 botol utk 2 kali feeding nanti pengasuh jadi confused. Sama juga kalau isi dalam breastmilk storage bag. Better 1 storage bag untuk sekali feeding.


Contoh macam ni:
Umur baby baru 3 bulan. Minum 3.5oz untuk sekali feeding.
Jadi, sediakan siap2 dalam 1 storage bottle tu 3.5oz susu saja (tak lebih dari tu) untuk elakkan pembaziran. Bila sekali panaskan 1 botol susu tu, susu kita tu hanya bertahan selama 1 jam saja sebelum ianya basi. Jadi, kalau kita letak lebih dari 3.5oz susu dalam 1 botol, tak ke membazir? Ingat pengasuh ada masa nak hafal timing or ingat masa bila mereka panaskan susu?

Hokey, mommy2 still lagi risau susu makin drop??? Nak pekatkan susu supaya baby boleh kenyang lama?

Mommy2 boleh cuba Milk booster Milk Up Candy yang 100% diperbuat daripada natural ingredients. Siap ada SIJIL HALAL dan mendapat pengkelasan makanan yang dibenarkan oleh KKM. 

Milk Up Candy ni BUKAN JAMU.
Milk Up Candy ni BUKAN UBAT.
Milk Up Candy ni juga BUKAN PIL PERANCANG.

Milk Up Candy ni hanyalah supplemen untuk tambah tenaga buat mommy2 yang hamil dan menyusu serta khusus bagi memekatkan dan meningkatkan pengeluaran susu badan. Kalau mommy2 yang tengah preggy nak get yourselves ready to be a breastfeeding mom dah boleh consume Milk Up Candy ni seawal 4 bulan kehamilan lagi. 

More info boleh terus ke sini ----> MILK BOOSTER MILK UP CANDY
dan juga testimoni dari mommy eez sendiri di sini <--- click here

Hokeylah itu saja ngomelan mommy eez pada kali ini. See you in next post!


Lavveyewww,

Mommy EEZ

No comments:

Post a Comment

Popular Posts