Elok ke anak-anak main game Genshin Impact?

Baru ingat nak tulis 1 post untuk 1 hari.

Tapi...

Malam2 gini tinggal 2 minit nak masuk 2 Mac baru dapat menulis.


Hari ni target revise hafazan anak2 dan buat exercise book untuk Wafa. Alhamdulillah dapat capai target, cuma mommy eez jadi keletihan yakmat. Sempat dating kejap dengan Incik Boss sambil healing dengan white coffee. White coffee bergabung dengan set nasi berkuahkan tomyam. Memang tengah weng lah perut ni sekarang...


Disebabkan kakak Raihan dapat buat apa yang mommy eez suruh untuk hari ni, maka kena lah mommy eez melayan main game Genshin Impact dengan dia.



Bagi mereka yang tak familiar dengan game ni, ianya sejenis game mobile app dan boleh juga install di PC ataupun laptop. Tapi saiznya tersangatlah besar lebih kurang 23GB utk phone dan 100GB untuk laptop. Memang makan space betul. Tapi memang puas hati main game ni sebab gambar cantik dan karakter dia pun comel2.


Berbalik pada kakak Raihan, dia sangatlah tabah menunggu mommy eez unlock Co-op punya function sebab nak join main sekali. Mommy eez baru terjebak selama seminggu dan sekarang baru terkedek2 mendaki Adventure Rank (AR) 8. Padahal kakak Raihan dah cecah AR 30. Nak rasa geng dengan anak, kena lah main sekali game tu kan. Lagi satu sebab nak tahu sama ada game tu OK ke tak dengan usia dia yang baru je cecah 11 tahun bulan lepas. So far, ok lah kot. Kalau nak cari game yang betul2 patuh shariah memang susah nak jumpa kot.


Apa yang tak berapa best pasal game ni yang mommy eez jumpa ialah:

1. Pakaian karakter ada sesetengahnya agak seksi dan nampak cleavage dada.

2. Maksud perkataan Genshin tu sendiri ialah 'Original God' dari bahasa Jepun. Kebanyakan nama2 god dalam game tu diambil dari nama2 demon.

3. Bila kita nak activate certain statue (macam timeline game tu), dia guna perkataan 'worship'.


Bagi sesetengah orang mungkin sensitif lah dengan konsep game ni. Tapi, mommy eez bagi kakak Raihan main sebab nak tengok cara dia berfikir strategi untuk selesaikan quest. Lagi satu, mommy eez suka tengok bila dia berlawan dengan opponent tu, tersangatlah tangkas tangan dia kawal joystick tu. Setiap karakter ada kelebihan masing2. Contoh macam Pyro (api) bila lawan dengan opponent jenis watery slime boleh lagi cepat hapuskan opponent. Maka, setiap kali jumpa opponent, kena fikir karakter apa yang sesuai untuk cepat matikan opponent tu. Kena banyak rajin membaca untuk fahamkan jalan cerita dan power setiap karakter. Umpama, anggaplah game ni sekadar cerita dongeng saja. Dulu2 pun mommy eez membesar dengan membaca kisah dongeng yang ada dewa2 juga. Ataupun sekadar khayalan dari anime. Tipulah kalau korang tak layan anime kan (melainkan korang memang nerd tak minat anime).


Mommy eez ni gigihlah dan terkedek2 nak faham game ni sebenarnya. Tambah2 part lawan2 tu. Biasalah, semakin dimamah usia ni, sel saraf2 dari otak ke tangan tu ada lagging sikit bila berhubung 😂😂😂.


Apa2 pun, itu je nak cerita untuk hari ni. Kalau korang nak share thoughts korang pasal game #GenshinImpact ni are most welcome dekat komen bawah hokey.


Good nite dan Assalamualaikum 😴 


Lavvv,

Mommy EEZ

www.kiddieoasis.com.my

No comments:

Post a Comment

Popular Posts