My #QuranTime 1.0 : Halaman 3 Surah Al-Baqarah Ayat 6-16

Assalamualaikum everybody.

Mommy eez hari ni nak sambung nota untuk Episod 3 My #QuranTime. Rasa macam dah jauuhhhhh betul ketinggalan. Dah sampai ke Episod 32 dah sebenarnya. Tapi diri ni sangat degil untuk give-up. Hahaha~ Semoga ada manfaat bagi mereka yang sudi membaca post ni insya Allah.

Sebelum mula, mommy eez nak bacakan Al-Fatihah buat kakak sulung mommy eez yang tersayang. Mommy eez harap arwah bergembira dan selalu tenang di alam sana insya Allah.

Jom kita start gaisss...

Episod 3 ini disampaikan oleh:

Ustaz Fazrul
Ustaz Ahmad Tarmizi Abd Rahman

- Jom kita re-cap episod lepas; Dengan sifat Allah SWT yang Ar-Rahman ini, kita mendapat pelbagai rahmat (meliputi seluruh makhluk). Salah satunya Allah SWT izinkan kita untuk belajar tentang Al-Quran. Lalu bila kita menghargai rahmat ini, dengan sifat Allah SWT yang Ar-Rahim, Allah SWT berikan hidayah buat orang2 yang beriman melalui Al-Quran.


- 5 ayat pertama surah Al-Baqarah ialah tentang orang2 mukmin meminta bantuan petunjuk daripada Allah SWT melalui Al-Quran. Allah SWT menerangkan 5 ciri2 orang2 yang bertaqwa (Boleh semak di post sebelum ni di Episod 2 <--- Klik sini)


- Sinopsis episod kali ni:


- Ayat 6:


Allah SWT memberi komen tentang orang2 kafir ini (seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Jarir dan Ibnu Ishaq), di mana mereka ini tidak mahu mengambil pelajaran/peringatan dari Nabi2 yang terdahulu sehinggalah ke Nabi Muhammad SAW. Walaupun sudah diberi peringatan banyak kali, namun mereka tetap degil dan terus ingkar dengan dakwah Nabi Muhammad SAW.

Allah SWT merujuk orang2 kafir di dalam surah Al-Baqarah ini ialah orang2 Yahudi iaitu Bani Israel di Madinah.

Apakah erti kafir yang sebenar? Pada zaman sekarang, kita tak boleh menghukum seseorang itu kafir jika dia tidak beragama Islam. Misal kata jiran kita seorang non-muslim, kita tak boleh anggap mereka sama macam orang kafir kerana kita bertanggungjawab untuk memberi peringatan kepada mereka tentang agama Islam. Mereka tak sama seperti orang2 Yahudi. Melainkan kita dah berdakwah kepada mereka, namun mereka berdegil maka mereka termasuk ke dalam kumpulan orang2 kafir.


- Ayat 7:


Jadi, bila orang2 kafir ni masih berdegil tidak mahu beriman setelah banyak kali diberi peringatan, maka
Allah SWT menutup hati2 (قُلوبِهِم), pendengaran (سَمعِهِم) dan penglihatan2 (أَبصٰرِهِم) mereka. Ini merupakan ciri2 hati yang mati.

Pengajaran yang kita boleh ambil dari ayat ini ialah kita perlu menjaga apa yang kita dengar kerana ini akan memberi kesan kepada penglihatan dan hati kita. Contohnya, apa saja perkara baik yang kita dengar (macam mendengar ayat2 Al-Quran) akan mempengaruhi hati kita menjadi baik dan sekaligus membuat kita nak melihat perkara yang baik2. Ciri2 hati yang mati ini lawannya ialah ciri2 hati yang hidup bagi orang2 bertaqwa pada ayat 1-5 dalam surah Al-Baqarah ini.
 
Mengapa Allah SWT menggunakan 3 perkataan ini ada yang di dalam bentuk plural (jamak) dan singular (satu)?
 
 قُلوبِهِم  (hati2): perkataan plural untuk perkataan qalbun (keinginan hati). Hati ini sentiasa berbolak-balik. Allah SWT menutup hati2 orang2 kafir ini kerana tidak yakin dengan Al-Quran.

سَمعِهِم (pendengaran): perkataan singular. Walaupun deria pendengaran ada sepasang (2 telinga) namun kita selalu mendengar bunyi atau sumbernya dari 1 arah saja.

أَبصٰرِهِم (penglihatan2): perkatan plural. Walaupun kita memandang ke satu arah saja namun terlalu banyak yang difikirkan. Contoh seperti mata kita sedang menonton TV rancangan My #QuranTime, tapi mata ni sibuk perhatikan perkara lain macam baju penyampai TV, background set, kerusi, meja dan lain2. 
 

- Ayat 8-9



Menerangkan ciri2 hati yang sakit. Orang2 munafik ini mengaku mereka beriman tapi sebenarnya mereka tidak beriman pun. Malah mereka hendak menipu Allah SWT dan orang2 beriman tetapi sebenarnya mereka tidak sedar yang mereka menipu diri mereka sendiri.

Kita perlulah berhati2 dengan orang2 munafik ini kerana mereka akan mendekati kelompok orang2 Islam dan mengaku diri mereka sama beragama Islam tetapi sebenarnya tidak. Umpama, luar cakap lain, hati cakap lain. Orang2 munafik ini boleh jadi terdiri daripada orang bukan Islam dan orang Islam itu sendiri dan mereka ini tidak sedar yang mereka tergolong di kalangan orang munafik.


- Perkataan pilihan untuk Halaman ke-3 ini:


- Maksud orang kafir:
  • Orang kafir tahu adanya kebenaran yang dibawa oleh nabi2 tapi mereka menutup kebenaran itu.
  • Kuffar (ada mention dalam Surah Al-Hadid) - petani yang kagum pada hujan. Mereka ini kagum/fokus pada material/perkara2 di dunia dan mereka tak memandang pada akhirat pun.
  • Berlawanan dengan maksud Fallah - petani yang berusaha keras macam kita yang sedang belajar tadabbur ini.

Bila kita lebih mendalami Al-Quran, kita akan lebih berhati2 dengan rasa hati ini. Hati kita akan berasa salim (sejahtera) tanpa merungut atas segala yang terjadi dan tidaklah hati ni berasa sakit atau pun mati.


- Ayat 10-12:




Dalam hati orang munafik ini ada penyakit lalu Allah SWT tambahkan lagi penyakitnya. Bagi mereka seksaan yang pedih kerana mereka berdusta. Penyakit yang Allah SWT maksudkan ialah raib (ragu2/tak yakin). Allah SWT tambahkan lagi penyakit dalam hati mereka, kerana mereka hendak menipu/deny/mendustakan Allah SWT.

Kaitannya dengan zaman sekarang ialah kita juga ada penyakit ragu2 ini. Ragu2 dengan pertolongan Allah SWT. Tak yakin sama ada Allah SWT akan menjawab doa kita atau tak. Bila tak yakin, kita akan terdorong untuk membuat sesuatu yang Allah SWT tak suka. Contoh macam kita nak dapatkan sesuatu projek tapi menggunakan jalan yang salah iaitu melalui rasuah (kerana tak yakin dengan rezeki Allah SWT). Maka, jika kita tak mampu, jangan berdusta sehingga boleh membawa kepada kerosakan. Macam kes rasuah tadi, kita tak layak untuk mendapat projek berkenaan maka akan berlaku ketidak adilan pada pihak lain malah projek itu akan binasa di tangan2 orang yang tidak sepatutnya.

Maka, kita perlu jauh dari sikap ini dan jangan sampai nama kita termasuk ke dalam list golongan orang munafik (seperti di zaman Saidina Umar Al-Khattab). Ini kerana orang munafik ini 'rasa perasan' yang mereka berbuat baik tapi sebenarnya mereka membuat kerosakan tanpa mereka sedari. Contoh seperti negara Amerika yang kononnya mempromosikan keamanan tetapi di sebaliknya merekalah punca kepada peperangan di dunia ini. Balasan Allah SWT bagi orang2 munafik ialah azab pedih yang berterusan ( عَذَابٌ أَلِيمُۢ ) . Berbeza dengan balasan bagi orang yang kafir ialah azab yang besar ( عَذابٌ عَظيمٌ) yang dinyatakan dalam ayat 7 tadi.


- Ayat 13


Orang munafik menjawab,
"Adakah aku nak beriman seperti orang bodoh itu?". Mereka berkata begini kepada Saidina Abu Bakar kerana mempersoalkan beliau melepaskan kebanyakan hartanya di Mekah dan turut serta berjuang membantu golongan Muhajirin dan Ansar bersama Nabi Muhammad SAW. Orang munafik ini berasa sakit hati atas tindakan Saidina Abu Bakar itu.

Kaitannya pada masa kini, ramai orang yang tak suka akan perkara2 baik yang dilakukan oleh orang lain. Itu petanda adanya penyakit hati. Jangan dibalas bagi orang yang ada penyakit hati ni kerana yang berhak membalasnya adalah Allah SWT. Mereka berkelakuan begini kerana tidak dikurniakan ilmu oleh Allah SWT seperti yang dinyatakan di dalam ayat 13.

Disebutkan oleh Abu Hurairah, bahawa orang yang bertaqwa ini umpama berjalan di atas jalan yang berduri. Mereka berjalan sambil mengangkat kain mereka dengan berhati2 untuk mengelakkan terkena duri. Umpama mereka perlu berhati2 dengan ilmu yang mereka ada. Begitu jugalah bila kita dah dikurniakan ilmu, perlulah menggunakan ilmu itu dengan berhati2 dan dengan cara yang betul.


- Ayat 14


Orang munafik ini bersifat bermuka2. Apabila mereka berjumpa dengan Nabi Muhammad SAW dan sahabat Baginda, mereka mengaku beriman kerana mereka tidak mahu dihukum bunuh (ikut hukum hudud). Tetapi bila mereka kembali kepada syaitan2 mereka (
شَيٰطينِهِم ) , yang merujuk kepada pendeta2 Bani Israel, mereka mengaku hanyalah berolok2 beriman saja dengan niat untuk mengejek orang2 yang beriman itu.

Syaitan2 ini terdiri daripada jin dan manusia. Sememangnya sikap orang munafik ini suka memperolok2kan/mengejek orang (penyakit hati). Jadi, kalau kita ternampak ada kelakuan yang tak baik haruslah menegur dengan baik, bukannya buat parody (dengan niat mengejek/buat lawak). Bila kita ada sikap demikian, ditakuti Allah SWT tidak akan memberikan kita ilmu yang benar. Contohnya seperti Abdullah bin Ubay bin Salul yang walaupun beragama Islam tapi suka mentertawakan/memandang rendah pada org lain. Walaupun Rasulullah mengetuai solat jenazah Abdullah bin Ubay, namun Allah SWT tak menerimanya hanya kerana sifat munafik ini (rujuk Surah Al-Munafiqun).


- Ayat 15


Allah SWT membiarkan (
وَيَمُدُّهُم ) orang munafik ini bebas di dalam kelekaan/kemunafikan mereka sehinggalah sampai satu masa mereka akan tersentak. Mereka ini terumbang-ambing ( يَعمَهونَ ) di dalam kesesatan kerana mereka buta mata hati.


- Ayat 16


Orang munafik ini membeli kesesatan dengan petunjuk
. Ini kerana mereka dah dapat nabi, dah dapat Al-Quran tapi masih lagi sombong dan tak percaya pada kebenaran. Mereka dapat masuk Islam dengan mudah dan nak keluar Islam pun mudah kerana pada masa itu, Nabi Muhammad SAW sudah menempa nama yang besar di Madinah.

Jika dilihat pada zaman sekarang, ada orang yang lahir terus menjadi Islam tapi nak dapat hidayah tu bukan senang. Jadi bila dah dapat hidayah tu, jangan sekali2 kita sia2kan. Hargai dan istiqamah!

- Tujuan mempelajari hukum tajwid ini:



- Kesimpulan dari episod ini:


- Kita mestilah hidupkan pancaindera kita (hati, telinga dan mata) dalam mendalami Al-Quran dan memerhati kebesaran Allah SWT supaya Allah SWT tidak terus menutup pancaindera kita itu dari melihat kebenaran.

- Kita perlu fokus tentang apa yang Allah SWT mahu kita buat bukan apa yang kita nak buat di dunia ini. 

- Maka, secara kesimpulannya apa yg mommy eez belajar dalam episod kali ni ialah:
   
1. Sekalipun orang kafir ini degil tidak mahu menerima kebenaran Al-Quran, namun hati dan hidayah adalah milik Allah SWT. Kita wajib untuk berdakwah tanpa henti kepada mereka walaupun telah ditutup hati, pendengaran dan mata mereka dari melihat kebenaran yang dibawa oleh Al-Quran

2. Terdapat 3 jenis hati:
  • Hati yang sejahtera/hidup - orang beriman/bertaqwa dalam ayat 1-5 surah Al-Baqarah
  • Hati yang mati - orang kafir dalam ayat 6-7 surah Al-Baqarah
  • Hati yang sakit - orang munafik dalam ayat 8-16 surah Al-Baqarah

3. Golongan munafik terbahagi kepada 2 jenis:
  • Orang yang baru memeluk Islam dengan niat untuk mengintip (jadi spy).
  • Orang yang sudah sedia Islam tapi tidak menyedari mereka sendiri ialah orang munafik.

4. Ciri2 orang munafik:
  • Apabila mereka berbicara, mereka berdusta.
  • Apabila mereka berjanji, mereka tidak tepati.
  • Apabila mereka diberi amanah, mereka khianati.
  • Mereka rasa mereka tidak membuat kerosakan di muka bumi ini tapi sebenarnya mereka tidak sedar yang mereka memang membuat kerosakan.
  • Mereka jahil/bodoh kerana tidak memiliki ilmu
  • Mereka bersifat bermuka2 umpama 'cakap lain, dalam hati lain'
  • Mereka memilih untuk membeli kesesatan dengan petunjuk. Mereka sanggup menggadaikan hidayah/petunjuk dari Allah SWT semata-mata untuk memilih berada di dalam kesesatan.

- Episod ini ditutupi dengan bacaan doa:


بسم الله الرحمن الرحيم

"Ya Allah Ya Tuhan kami, hidupkan hati2 kami Ya Allah. Hidupkan hati2 kami Ya Rahman. Bersihkan hati kami, Ya Allah. Cerahkan hati kami Ya Allah, agar hati kami senantiasa kuat untuk mengamalkan Al-Quran, untuk memahami Al-Quran dan untuk memperbaiki ibadah kami kepadaMu Ya Allah. Ya Allah Ya Tuhan kami, jadikan mata kami yang suka membaca Al-Quran, kadang2 menangis membacanya. Mulut kami yang terkumat-kamit mengeluarkan kalimahMu Al-Quran. Lidah kami lidah yang fasih menyebut 6236 ayat Al-Quran. Telinga kami jangan jadikan telinga yang tidak suka mendengar Al-Quran, akan tetapi jadikan telinga kami yang tidak jemu mendengar kalamMu Al-Quran".



آمِيْن يَا رَبَّ العَالَمِيْنَ

Alhamdulillah selesai sudah nota mommy eez untuk Episod 3. Bagi yang nak menonton video boleh tekan link di bawah:



Episod seterusnya ada di sini ---> Episod 4

Semoga Allah SWT memandu hati2 kita dalam mendapatkan hidayah dalam hidup ini Insya Allah. 


#myqurantime #qurandisisibacasetiaphari #tadabburquran

Lavvv,
Mommy Eez

No comments:

Post a Comment

Popular Posts